Asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat kilpailuedut teräksen tarvikemyynnissä
Lehtimäki, Väinö (2024)
Lehtimäki, Väinö
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332502
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii suomalainen terästukkuri Teräsmyynti Suomi Oy. Toimeksiantaja antoi selvitettäväksi mitkä liiketoiminnan osa-alueet ovat sellaisia, jotka vaikuttavat eniten asiakkaiden
ostokäyttäytymiseen ja ostopäätökseen teräksen tarvikemyynnissä. Tavoitteena oli siis selvittää asiakkailta
mitkä osa-alueet liiketoiminnassa saavat heidät valitsemaan tietyn yrityksen etsiessään terästarviketoimijaa. Tätä kautta toimeksiantaja sai tilastollisen ja tutkitun varmuuden siitä, mitkä kilpailuedut ovat heidän
asiakkaillensa tärkeitä ja miten hyvät asiakassuhteet niin yritys- kuin kuluttajapuolella säilytetään myös jatkossa. Täten tavoitteena oli myös saada teräsalan yritysten resursseja käytettyä tehokkaammin oikeisiin
kohteisiin liiketoiminnan eteenpäin viemisessä.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Perustelu määrällisen kyselytutkimuksen valintaan
oli toimeksiantajan ja tutkimuksen toteuttajan yhteisymmärrys laajan datan hyödyllisyydestä. Toimeksiantajan toiveen ja opinnäytetyön teorian perusteella tultiin siihen tulokseen, että määrällisellä
tutkimuksella tämänkaltaisessa tutkimuksessa saataisiin kaikista eniten hyötyä irti. Iso määrä vastauksia
antaa laajempaa tietoa eri asiakassegmenteistä. Toimeksiantajan kokemuksen mukaan teräskaupassa asiakkaan valintaan vaikuttavat suurilta määrin pienet tekijät, joten varmuus näistä pienistä tekijöistä oli paras
saada mahdollisimman laajalta vastaajakunnalta. Isolla vastausmäärästä pystyy päättelemään mitkä pienet
osa-alueet koskettavat suurta osaa asiakaskunnasta. Kyselytutkimus toteutettiin uutiskirjeellä, soittelemalla
yrityksiin, sosiaalisessa mediassa ja paikan päällä toimeksiantajan kivijalkamyymälässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmät kilpailuedut terästoimittajalla ovat hinta, luotettavuus ja
tarkka työnjälki. Myös tärkeiksi asioiksi ostopäätöksen kannalta nousi toimituksen nopeus, tuotevalikoima
ja palvelun joustavuus. Tulosten perusteella yrityksen voi olla kannattavaa panostaa edellä mainittuihin asioihin, mikäli haluaa vaikuttaa enemmän asiakkaiden ostopäätökseen.
ostokäyttäytymiseen ja ostopäätökseen teräksen tarvikemyynnissä. Tavoitteena oli siis selvittää asiakkailta
mitkä osa-alueet liiketoiminnassa saavat heidät valitsemaan tietyn yrityksen etsiessään terästarviketoimijaa. Tätä kautta toimeksiantaja sai tilastollisen ja tutkitun varmuuden siitä, mitkä kilpailuedut ovat heidän
asiakkaillensa tärkeitä ja miten hyvät asiakassuhteet niin yritys- kuin kuluttajapuolella säilytetään myös jatkossa. Täten tavoitteena oli myös saada teräsalan yritysten resursseja käytettyä tehokkaammin oikeisiin
kohteisiin liiketoiminnan eteenpäin viemisessä.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Perustelu määrällisen kyselytutkimuksen valintaan
oli toimeksiantajan ja tutkimuksen toteuttajan yhteisymmärrys laajan datan hyödyllisyydestä. Toimeksiantajan toiveen ja opinnäytetyön teorian perusteella tultiin siihen tulokseen, että määrällisellä
tutkimuksella tämänkaltaisessa tutkimuksessa saataisiin kaikista eniten hyötyä irti. Iso määrä vastauksia
antaa laajempaa tietoa eri asiakassegmenteistä. Toimeksiantajan kokemuksen mukaan teräskaupassa asiakkaan valintaan vaikuttavat suurilta määrin pienet tekijät, joten varmuus näistä pienistä tekijöistä oli paras
saada mahdollisimman laajalta vastaajakunnalta. Isolla vastausmäärästä pystyy päättelemään mitkä pienet
osa-alueet koskettavat suurta osaa asiakaskunnasta. Kyselytutkimus toteutettiin uutiskirjeellä, soittelemalla
yrityksiin, sosiaalisessa mediassa ja paikan päällä toimeksiantajan kivijalkamyymälässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmät kilpailuedut terästoimittajalla ovat hinta, luotettavuus ja
tarkka työnjälki. Myös tärkeiksi asioiksi ostopäätöksen kannalta nousi toimituksen nopeus, tuotevalikoima
ja palvelun joustavuus. Tulosten perusteella yrityksen voi olla kannattavaa panostaa edellä mainittuihin asioihin, mikäli haluaa vaikuttaa enemmän asiakkaiden ostopäätökseen.
