B2B-myynti Liiga-seuroissa : miten suomalaista jääkiekkoa myydään?
Poso, Pyry; Taberman, Roni (2024)
Poso, Pyry
Taberman, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kotimaisen jääkiekon pääsarjatason Liigan organisaatioiden myynti tapahtuu, ja mistä se koostuu. Opinnäytetyö keskittyy nimenomaisesti B2B-myyntiin, ei kuluttajamyyntiin. Opinnäytetyössä käydään läpi urheilun ja myynnin erityispiirteitä ja tutkitaan, miten urheilun alalla myydään. Teoriaosuudessa tutustutaan myynnin ja urheiluliiketoiminnan perusperiaatteisiin. Tutkimusosuudessa selvitetään, kuinka myynti toimii Liigassa ja millaisia erityispiirteitä sillä on.
Tutkimusosuus on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavaksi etsittiin B2B-myynnistä vastaavia henkilöitä Liigan organisaatioista. Haastattelukysymykset luotiin B2B-myynnin ympärille ja tutkimuksen tuloksia käsiteltiin rajatun aiheen mukaan myynnin perusteella.
Lopullinen haastatteluiden määrä on kuusi haastattelua. Haastatteluita saatiin hyvin eri kokoluokan seuroilta ja tuloksissa oli paljon yhteneväisiä piirteitä. Tämän vuoksi haastattelututkimusta voidaan pitää luotettavana. Tutkimus osoitti, että myynti Liiga organisaatioissa on hyvin samanlaista kuin myynti muillakin aloilla, mutta vaatii myyjältä taitojen soveltamista. Erityisesti tunne ja sen käyttäminen hyväksi myynnissä on suuressa roolissa, kun työskennellään urheilun alalla.
Tutkimusosuus on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavaksi etsittiin B2B-myynnistä vastaavia henkilöitä Liigan organisaatioista. Haastattelukysymykset luotiin B2B-myynnin ympärille ja tutkimuksen tuloksia käsiteltiin rajatun aiheen mukaan myynnin perusteella.
Lopullinen haastatteluiden määrä on kuusi haastattelua. Haastatteluita saatiin hyvin eri kokoluokan seuroilta ja tuloksissa oli paljon yhteneväisiä piirteitä. Tämän vuoksi haastattelututkimusta voidaan pitää luotettavana. Tutkimus osoitti, että myynti Liiga organisaatioissa on hyvin samanlaista kuin myynti muillakin aloilla, mutta vaatii myyjältä taitojen soveltamista. Erityisesti tunne ja sen käyttäminen hyväksi myynnissä on suuressa roolissa, kun työskennellään urheilun alalla.