Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Samarbete som gör skillnad : Ergoterapeutens samarbete med föräldrar för att stödja utvecklingen hos barn med Cerebral pares

Levonen, Linn; Rosendal, Anna-Matilda; Raear, Patricia (2024)

 
Avaa tiedosto
Levonen_Raearo_Rosendal.pdf (636.7Kt)
Lataukset: 


Levonen, Linn
Rosendal, Anna-Matilda
Raear, Patricia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432743
Tiivistelmä
Denna litteraturstudie undersöker hur ergoterapeuter kan samarbeta med föräldrar till barn med Cerebral pares (CP) för att stödja barnets utveckling genom lekaktiviteter i vardagen. Syftet är att klargöra hur lek kan främja utvecklingen hos barn med CP och vilka faktorer som möjliggör ett framgångsrikt samarbete mellan terapeut och föräldrar. Studien avgränsas till barn i åldern fem till åtta år. Materialet består av 20 vetenskapliga artiklar, som har granskats och analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Metoden inkluderar både induktiv och deduktiv ansats, där tidigare forskning om lekens betydelse för barns utveckling samt samarbete mellan terapeuter och föräldrar står i fokus. De viktigaste referenserna omfattar forskning som betonar lekens centrala roll i utvecklingen och föräldrarnas betydelse som stöd i leken. Resultaten visar att digitala verktyg, som interaktiva datorspel kan ge barn med CP möjlighet att utveckla sina motoriska och kognitiva färdigheter på ett engagerande sätt. Samtidigt är föräldrainvolvering avgörande för barnets framsteg, och ett nära samarbete mellan terapeuter och föräldrar främjar både barnets lekförmåga och familjens välbefinnande. Studien bidrar till ökad förståelse för hur lekbaserade interventioner kan integreras i vardagen för att förbättra lekförmågan hos barn med CP.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste