Tekoälyn käyttöaste Suomen yleisissä kirjastoissa ja tekoälykoulutuksen tarpeen kartoitus : tekoälykysely Suomen yleisille kirjastoille
Hämäläinen, Leevi (2024)
Hämäläinen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332367
Tiivistelmä
Generatiivisella tekoälyllä tarkoitetaan ohjelmaa mikä on koulutettu halutulla datalla, minkä jälkeen se pystyy tuottamaan ihmismäistä sisältöä pohjautuen sille syötettyyn dataan. Tekoälyä ei ole yleisten kirjastojen näkökulmasta tutkittu vielä kovinkaan paljoa Suomessa, minkä vuoksi aihe valikoitui tähän työhön. Tekoäly on herättänyt viimeisen muutaman vuoden aikana hyvinkin paljon mielenkiintoa kuluttajien parissa sekä monilla eri aloilla. Tulevaisuudessa voidaan olettaa tekoälyllä olevan vielä nykyistä isompi rooli yhteiskunnassamme, ja siksi onkin tärkeää tutkia, miten kirjastot ovat valmistautuneet tekoälyn tuomaan muutokseen.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin tekoälyn historiaan ja sen termistöön. Tämän lisäksi tekoälyn käyttöä tarkasteltiin erilaisten esimerkkien kautta arkielämässä sekä kirjastoalalla. Teorian viimeisessä osuudessa mietittiin tekoälyyn liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tarkoituksena oli tutkia kyselyn avulla tekoälyä ja sen käyttöä Suomen yleisissä kirjastoissa. Työssä tutkittiin, miten paljon ja mitä tekoälyohjelmia kirjastoissa käytetään, mitä mieltä kirjastolaiset ovat tekoälystä sekä tarvitsevatko kirjastolaiset koulutusta tekoälyyn.
Opinnäytetyön suorittavaksi osaksi valikoitui verkkokysely, joka tehtiin webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostilla 682 Suomalaiseen kirjastoon. Työhön valittiin kvantitatiivinen lähestymistapa, koska tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman paljon dataa monilta eri kirjastoalan työntekijöiltä. Tätä dataa sitten tarkasteltiin ja vertailtiin toisiinsa esimerkiksi ristiintaulukoinnilla.
Kyselyyn vastasi 371 kirjastoalan työntekijää. Kyselystä selvisi se, että tekoälyn käyttö ei ole kovin yleistä etenkään pienemmissä kirjastoissa. Muutamat suositut ohjelmat kuten ChatGPT, Copilot ja Canva olivat eniten käytettyjä. Suurin osa vastaajista ei ollut käynyt tekoälykoulutuksissa mutta olisi valmis käymään niissä. Tekoälyä ei koettu uhaksi omalle työlle mutta huoli sen väärinkäytöstä muilla aloilla nousi esille, esim. generatiivinen tekoäly taidealoilla.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin tekoälyn historiaan ja sen termistöön. Tämän lisäksi tekoälyn käyttöä tarkasteltiin erilaisten esimerkkien kautta arkielämässä sekä kirjastoalalla. Teorian viimeisessä osuudessa mietittiin tekoälyyn liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tarkoituksena oli tutkia kyselyn avulla tekoälyä ja sen käyttöä Suomen yleisissä kirjastoissa. Työssä tutkittiin, miten paljon ja mitä tekoälyohjelmia kirjastoissa käytetään, mitä mieltä kirjastolaiset ovat tekoälystä sekä tarvitsevatko kirjastolaiset koulutusta tekoälyyn.
Opinnäytetyön suorittavaksi osaksi valikoitui verkkokysely, joka tehtiin webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostilla 682 Suomalaiseen kirjastoon. Työhön valittiin kvantitatiivinen lähestymistapa, koska tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman paljon dataa monilta eri kirjastoalan työntekijöiltä. Tätä dataa sitten tarkasteltiin ja vertailtiin toisiinsa esimerkiksi ristiintaulukoinnilla.
Kyselyyn vastasi 371 kirjastoalan työntekijää. Kyselystä selvisi se, että tekoälyn käyttö ei ole kovin yleistä etenkään pienemmissä kirjastoissa. Muutamat suositut ohjelmat kuten ChatGPT, Copilot ja Canva olivat eniten käytettyjä. Suurin osa vastaajista ei ollut käynyt tekoälykoulutuksissa mutta olisi valmis käymään niissä. Tekoälyä ei koettu uhaksi omalle työlle mutta huoli sen väärinkäytöstä muilla aloilla nousi esille, esim. generatiivinen tekoäly taidealoilla.
