Virtuaalivalidointi 3D-katselmoinnin keinoin tuotekehitysprojektin aikana
Vauhkonen, Milja (2024)
Vauhkonen, Milja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432796
Tiivistelmä
Valmistavan teollisuuden digitalisaatio on noussut keskeiseksi osaksi yritysten kilpailukykyä ja virtuaaliympäristöjen sekä lisätyn todellisuuden hyödyntäminen on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Myös Valtralla virtuaaliympäristöjen käyttö on herättänyt suurta kiinnostusta. Näitä työkaluja voidaan käyttää muun muassa koulutuksessa, testauksessa ja prototyyppien kehittämisessä. Virtuaalisten 3D-mallien sekä katselmointien avulla voidaan tarkastella tuotteiden ja komponenttien toimivuutta ennen fyysisten prototyyppien rakentamista. Digitaaliset työkalut voi tuoda merkittäviä kustannussäästöjä ja nopeuttaa tuotekehitysprosesseja. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimintatapa, jossa 3D-katselmointia sekä virtuaaliympäristöä hyödynnetään Valtran tuotekehityksessä osana validointiprosessia. Työ keskittyy erityisesti 3D-katselmointien toteuttamiseen osana erästä moduuliprojektia. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa selvitetään digitaalisten ratkaisujen vaikutusta validointiprosessiin sekä tulevaisuudessa prototyyppien laatuun. Työn tuloksena on laadittu havaintojen, haastatteluiden sekä katselmointien toteutuksen perusteella. Digitaaliset- sekä virtuaaliset ratkaisut nähdään potentiaalisena sekä järjestettyjen
katselmointien perusteella saatiin kerättyä projektityöskentelyä tukevaa materiaalia. Haastatteluista voitiin havaita, että virtuaaliympäristöjen käytöllä on mahdollista vähentää prototyyppien määrää ja parantaa niiden laatua, mikä puolestaan voi johtaa kustannussäästöihin, tätä tukee myös kirjallisuuskatsauksessa saadut tiedot. Haastatteluista ja katselmoinneista saatujen tietojen perusteella virtuaaliympäristöt koettiin hyödyllisiksi työkaluiksi, jotka tukevat tuotekehityksen eri vaiheita. Erityisesti varhaisissa vaiheissa projektia, jolloin voidaan tunnistaa ja korjata potentiaalisia ongelmia ennen prototyyppien valmistamista.
katselmointien perusteella saatiin kerättyä projektityöskentelyä tukevaa materiaalia. Haastatteluista voitiin havaita, että virtuaaliympäristöjen käytöllä on mahdollista vähentää prototyyppien määrää ja parantaa niiden laatua, mikä puolestaan voi johtaa kustannussäästöihin, tätä tukee myös kirjallisuuskatsauksessa saadut tiedot. Haastatteluista ja katselmoinneista saatujen tietojen perusteella virtuaaliympäristöt koettiin hyödyllisiksi työkaluiksi, jotka tukevat tuotekehityksen eri vaiheita. Erityisesti varhaisissa vaiheissa projektia, jolloin voidaan tunnistaa ja korjata potentiaalisia ongelmia ennen prototyyppien valmistamista.