Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median kampanja Leverille

Sorja, Inka (2024)

 
Avaa tiedosto
Sorja_Inka.pdf (4.586Mt)
Lataukset: 


Sorja, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432878
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin lyhytvideokampanja verkkomedia Leverille. Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa videokampanja, joka kasvattaa tietoisuutta naisten urheilusta, lisää tasa-arvoon liittyvää keskustelua ja edistää Leversportsin näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kampanja suunnattiin erityisesti nuorille aikuisille, ja kanavina käytettiin Instagramia ja TikTokia.

Tietoperustassa käsitellään sukupuolten tasa-arvon ja naisten urheilun ilmiöitä sekä median roolia viestinnässä ja vaikuttamisessa. Naisten urheilun näkyvyys perinteisessä mediassa on vähäistä, minkä vuoksi toimeksiantajana toimiva naisten urheiluun keskittynyt Lever perustettiin. Työssä hyödynnettiin useita luotettavia lähteitä, kuten kirjallisuutta, tilastoja ja verkkolähteitä, jotka tukivat kampanjan suunnittelua ja toteutusta.

Kampanjassa luotiin ja julkaistiin kaksi yhtenäistä lyhytvideota, joiden tarkoitus oli herättää keskustelua ja houkutella kohderyhmään kuuluvia, 18–44-vuotiaita naisia Leverin seuraajaksi. Kampanja toteutettiin täysin orgaanisesti, ja kampanjavideoiden kommenttikentissä käytiin aktiivista keskustelua kommentoijien kanssa. Tulosten analysointi toteutettiin Metan ja TikTokin analytiikkatyökaluilla, joiden avulla arvioitiin kampanjan vaikuttavuutta ja tavoitteiden toteutumista. Kampanjan vaikutuksia arvioitiin kriittisesti analyysimenetelmien luotettavuuden näkökulmasta.

Kolmen päivän aikana kampanjan videot keräsivät Instagramissa yli 14 400 katselukertaa ja seuraajamäärä kasvoi 10,09 %. TikTokissa videot keräsivät puolestaan yli 57 400 näyttökertaa, ja kasvu seuraajien määrässä oli huikeat 39,47 %. Molemmissa kanavissa uusista seuraajista noin 60 % osui ennalta määriteltyyn kohderyhmään. Myös palaute toimeksiantajalta oli positiivista.

Johtopäätöksenä todettiin, että kampanja saavutti tavoitteensa ja ylitti odotukset erityisesti TikTokin osalta, jossa uusien seuraajien määrä kasvoi merkittävästi. Vaikka osa sisällöstä olisi voinut olla viestinnällisesti tarkempaa, kampanja todisti, että hyvin kohdistettu sisältö kasvattaa yleisöä ja tukee Leverin tulevaa viestintää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste