Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok matkailumarkkinointi Z-sukupolvelle

Immonen, Linnea (2024)

 
Avaa tiedosto
Immonen_Linnea.pdf (2.311Mt)
Lataukset: 


Immonen, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432882
Tiivistelmä
Lyhyiden videoiden luontiin ja jakoon perustuva sosiaalisen median alusta TikTok on saavuttanut viime vuosien saatossa maailmanlaajuisen suosion ja massiivisen käyttäjäkunnan. Alustalta löytyy niin nuoria kuin vanhempiakin käyttäjiä, mutta suurin ikäryhmä muodostuu kuitenkin Z-sukupolven edustajista. Viime vuosien aikana TikTok on herättänyt myös suurta kiinnostusta markkinointialustana ja hakukoneena.

Matkailuala puolestaan on ollut koetuksella 2020-luvulla aluksi koronapandemian ja sittemmin Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamien kustannus- ja energiakriisien takia. Ala on kuitenkin siirtynyt viime vuosien aikana toipumisvaiheeseen, joten on tullut aika laajentaa markkinointinäkymiä ja siirtyä kohdentamaan matkailumarkkinointia Z-sukupolven edustajiin hyödyntäen heille tärkeää sosiaalisen median alustaa eli TikTokia.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen TikTok-sisältö vetoaa matkailualan yritysten nuorempaan kohderyhmään eli Z-sukupolven edustajiin. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka paljon TikTok vaikuttaa heidän matkailupäätöksiinsä sekä ymmärtää paremmin Z-sukupolven TikTok-käyttäytymistä, heidän reaktioitaan ja luottamustaan alustalla näkemiinsä sisältöihin.

Tutkimuksen tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät matkailumarkkinointia, TikTokia ja sisältömarkkinointia. Luonteeltaan opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmä kvalitatiivinen eli kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa toimi teemahaastattelu. Haastateltavia oli yhteensä kuusi (6) ja heidät valittiin näytteenomaisesti opinnäytetyön tekijän tuttavapiiristä, sillä tarkoituksena oli haastatella matkailualan yritysten nuorempaa kohderyhmää eli Z-sukupolven edustajia. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2024 teemahaastattelujen pohjalta.

Tutkimustulokset osoittivat, että informatiiviset, aidot ja samaistuttavat matkailusisällöt, etenkin muiden TikTok-käyttäjien sekä pienempien, kohderyhmälle entuudestaan tuttujen, vaikuttajien tekeminä kiinnostavat Z-sukupolvea eniten TikTokissa. Tutkimuksen perusteella Z-sukupolvea palvelee parhaiten matkailusisällöt, joista löytyy tekstitykset sekä selostus ja, jotka ovat ominaisuuksiltaan hyvälaatuisia, lyhyitä ja nopeatempoisia. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että Z-sukupolvi haluaa hyötyä matkailualan yritysten sisällöistä, oli se sitten kerryttämällä uutta tietoa, viihtymällä tai saamalla rahanarvoisia etuja matkailuun liittyviin kuluihin.

Tutkimustulokset antavat matkailualan yrityksille selkeän käsityksen siitä, miten he voisivat hyödyntää TikTokia markkinointialustanaan, kun kohderyhmänä on Z-sukupolvi. Tutkimus antaa yrityksille myös oivalliset lähtökohdat jatkotutkimusten toteuttamiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste