KOKEMUKSET RAI-ARVIOINTIVÄLINEEN KÄYTTÖÖNOTOSTA LASTENSUOJELUN SIJAISHUOLLOSSA
Tenhovuori, Airiina; Saari, Eeva (2024)
Tenhovuori, Airiina
Saari, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432833
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten RAI-arviointivälineen käyttöönottokoulutus
on onnistunut lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä. Opinnäytetyön aihe valikoitui työn tilaajan ehdotuksesta tutkia kokemuksia käyttöönottokoulutuksesta
ja arviointivälineen käyttöönotosta. Tutkimustyön tilaajana toimii valtakunnallisesti merkittävä sosiaalialan toimija. Aihe valikoitui tutkimuksen aiheeksi siksi,
että RAI-arviointeja on tehty verrattain vähän sijaishuollossa ja työn tilaajana
toimiva yritys on ottamassa RAI:n laajemmin käyttöön yksiköissään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin
kahden sijaishuoltoyksikön henkilökuntaa haastattelemalla. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna teemahaastattelua apuna käyttäen. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja koodaamalla.
Tutkimuksessa selvisi, miten RAI-arviointikoulutus tuki arviointivälineen käyttöönottoa sijaishuollossa ja antoi lisätietoa siitä, miten koulutusta voitaisiin jatkossa laadullisesti kehittää ja parantaa tukemaan arviointivälineen käyttöönotossa. Merkittävinä havaintona olivat käyttäjien kokemukset RAI:n käyttöönoton alkuvaiheista heti koulutuksen jälkeen. Tutkimuksessa selvisi, miten koulutuksen sisältöä voitaisiin kehittää, jotta se tukisi RAI:n käyttöönottoa parhaiten. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että arviointiväline auttaa seuraamaan nuoren vointia ja sen muutoksia. Tutkimus osoitti, että työntekijöille suunnatulle koulutukselle on tarve, kun otetaan uutta arviointityökalua käyttöön sijaishuollossa.
on onnistunut lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä. Opinnäytetyön aihe valikoitui työn tilaajan ehdotuksesta tutkia kokemuksia käyttöönottokoulutuksesta
ja arviointivälineen käyttöönotosta. Tutkimustyön tilaajana toimii valtakunnallisesti merkittävä sosiaalialan toimija. Aihe valikoitui tutkimuksen aiheeksi siksi,
että RAI-arviointeja on tehty verrattain vähän sijaishuollossa ja työn tilaajana
toimiva yritys on ottamassa RAI:n laajemmin käyttöön yksiköissään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin
kahden sijaishuoltoyksikön henkilökuntaa haastattelemalla. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna teemahaastattelua apuna käyttäen. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja koodaamalla.
Tutkimuksessa selvisi, miten RAI-arviointikoulutus tuki arviointivälineen käyttöönottoa sijaishuollossa ja antoi lisätietoa siitä, miten koulutusta voitaisiin jatkossa laadullisesti kehittää ja parantaa tukemaan arviointivälineen käyttöönotossa. Merkittävinä havaintona olivat käyttäjien kokemukset RAI:n käyttöönoton alkuvaiheista heti koulutuksen jälkeen. Tutkimuksessa selvisi, miten koulutuksen sisältöä voitaisiin kehittää, jotta se tukisi RAI:n käyttöönottoa parhaiten. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että arviointiväline auttaa seuraamaan nuoren vointia ja sen muutoksia. Tutkimus osoitti, että työntekijöille suunnatulle koulutukselle on tarve, kun otetaan uutta arviointityökalua käyttöön sijaishuollossa.