Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle matkailuyrittäjälle Etelä-Savossa: Case Saimaa Motion
Hämäläinen, Karoliina (2024)
Hämäläinen, Karoliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432921
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelman lopputyönä vuosien 2021– 2022 aikana. Opinnäytetyön kirjoittajan henkilökohtaisista syistä, työn viimeistely jäi marraskuulle 2024. Yritysidea on kirjoittajan oma ja se konkretisoituu opinnäytetyön liitteenä olevan produktin, aloittavan matkailupalveluyrittäjän liiketoimintasuunnitelman avulla. Yritys haluaa tuottaa matkailupalveluja kotimaan- sekä ulkomaanmatkailijoille Sulkavalla, Etelä-Savossa. Aikaisemmista aikatavoitteista poiketen, yrityksen uutena tavoitteena on ottaa liiketoimintasuunnitelma käyttöön viimeistään kevään 2025 aikana. Koronapandemiavuosien aikana kiinnostus luontomatkailua kohosi niin Suomessa kuin maailmalla. Etelä-Savo kasvatti vuonna 2021 pandemian aikana prosentuaalisesti eniten kotimaisten yöpyjien määrää koko Suomessa. Näin ollen maakunnan alue on potentiaalinen kasvukeskus luonto- ja kotimaanmatkailun saralla.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda aloittavalle matkailupalveluyritykselle hyvät edellytykset aloittaa liikkeenharjoittaminen välittömästi tämän opinnäytetyön aikana luodun liiketoimintasuunnitelman avulla. Opinnäytetyön tietoperustassa luodaan johdonmukainen kuvaus yritystoiminnan perustamisvaiheista sekä mitä toimiva liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään. Nämä vaiheet toimivat ohjenuorana produktia tehdessä. Lopullisenliiketoimintasuunnitelman avulla uusi yrittäjä pääsee aloittamaan ohjelmapalveluyrityksensä viimeistään keväällä 2025.
Tietoperusta on kattava opas aloittavalle matkailualan liikkeenharjoittajalle mutta joidenkin osioiden hyödyntäminen sekä tarkempi tarkastelu vasta liiketoiminnan alkaessa antaa yrittäjän toiminnalle lisäarvoa ja auttaa yritystoiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyössä avataan matkailumuotoilua ja tuotteistamisprosesseja, joita yrittäjä voi tarvita myöhemmin muokatessaan liiketoimintasuunnitelmaa.
Opinnäytetyön produktiosio, eli liiketoimintasuunnitelma sisältää viitteitä antavia rahoitus- ja kannattavuuslaskelmia. Produktista on rajattu pois hinnoittelumenetelmät sekä tarkempi markkinointisuunnitelma, joita yrittäjän tulee työstää tarkemmin vasta liikeidean vahvistuessa ja toiminnan aloitettua.
Produkti on valmis tuotos, jota yrittäjä voi halutessaan käyttää sellaisenaan tai tehdä siihen muutoksia muuttuvan maailman ja matkailutrendien myötä. Opinnäytetyön kattavan tietoperustan avulla yrityksellä on valmiudet muokata tätä olemassa olevaa liiketoimintasuunnitelmaa. Opinnäytetyön lopputuloksena on siis tuotettu yritykselle tarpeellinen liiketoimintasuunnitelma, jossa huomioidaan nykypäivän matkailun trendejä ja se osaa vastata kuluttajan tarpeisiin. Työn liitteenä on prosessikuvauksessa esitelty liiketoimintasuunnitelma.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda aloittavalle matkailupalveluyritykselle hyvät edellytykset aloittaa liikkeenharjoittaminen välittömästi tämän opinnäytetyön aikana luodun liiketoimintasuunnitelman avulla. Opinnäytetyön tietoperustassa luodaan johdonmukainen kuvaus yritystoiminnan perustamisvaiheista sekä mitä toimiva liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään. Nämä vaiheet toimivat ohjenuorana produktia tehdessä. Lopullisenliiketoimintasuunnitelman avulla uusi yrittäjä pääsee aloittamaan ohjelmapalveluyrityksensä viimeistään keväällä 2025.
Tietoperusta on kattava opas aloittavalle matkailualan liikkeenharjoittajalle mutta joidenkin osioiden hyödyntäminen sekä tarkempi tarkastelu vasta liiketoiminnan alkaessa antaa yrittäjän toiminnalle lisäarvoa ja auttaa yritystoiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyössä avataan matkailumuotoilua ja tuotteistamisprosesseja, joita yrittäjä voi tarvita myöhemmin muokatessaan liiketoimintasuunnitelmaa.
Opinnäytetyön produktiosio, eli liiketoimintasuunnitelma sisältää viitteitä antavia rahoitus- ja kannattavuuslaskelmia. Produktista on rajattu pois hinnoittelumenetelmät sekä tarkempi markkinointisuunnitelma, joita yrittäjän tulee työstää tarkemmin vasta liikeidean vahvistuessa ja toiminnan aloitettua.
Produkti on valmis tuotos, jota yrittäjä voi halutessaan käyttää sellaisenaan tai tehdä siihen muutoksia muuttuvan maailman ja matkailutrendien myötä. Opinnäytetyön kattavan tietoperustan avulla yrityksellä on valmiudet muokata tätä olemassa olevaa liiketoimintasuunnitelmaa. Opinnäytetyön lopputuloksena on siis tuotettu yritykselle tarpeellinen liiketoimintasuunnitelma, jossa huomioidaan nykypäivän matkailun trendejä ja se osaa vastata kuluttajan tarpeisiin. Työn liitteenä on prosessikuvauksessa esitelty liiketoimintasuunnitelma.