TikTok -käsikirja Visit Kokkolalle
Mahanen, Peppi; Virolainen, Mariandra (2024)
Mahanen, Peppi
Virolainen, Mariandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432935
Tiivistelmä
Yhtenä suosituimmista sosiaalisen median alustoista, TikTok tarjoaa oivallisen paikan tehostaa yritysten markkinointia. Sovellus on saavuttanut suuren suosion maailman laajuisesti ja pelkästään Suomessa sovelluksella on käyttäjiä jopa 1,64 miljoonaa. Sovelluksessa vetoaa humoristiset sekä aidot sisällöt ja sovelluksessa on helppo saada suurta näkyvyyttä yritykselle orgaanisesti. TikTok on suuressa suosiossa etenkin nuorten sekä nuorten aikuisten keskuudessa. TikTokissa olennaista onkin seurata trendejä ja olla niin sanotusti ”aallon harjalla”. Tämän vuoksi sen valjastaminen tehokkaaksi markkinointivälineeksi voi tuntua yrityksistä hankalalta.
Vaikka TikTok onkin oivallinen markkinointiväline, on se kuitenkin sovelluksena saanut osakseen myös paljon kritiikkiä. TikTokia on kritisoitu muun muassa sen negatiivisesta vaikutuksesta nuorten mielenterveyteen kuten myös tietojen vuotamisesta Kiinaan. TikTok on kieltänyt nämä väitteet ja kertoo alustan olevan turvallinen käyttää.
Matkailun destinaatio-organisaatiot ovat oleellisessa osassa tietyn alueen matkailun kehittämisessä. Niiden tarkoituksena on edistää matkailua tietyssä kohteessa ja toiminnasta hyötyy matkailijoiden lisäksi myös paikalliset. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi matkailun destinaatio-organisaatio Visit Kokkola, jolla ei ollut aktiivisessa käytössä olevaa TikTok-tiliä. Opinnäytetyössä käydään läpi matkailun destinaatio-organisaatioiden merkitystä ja toimintaa yleisellä tasolla sekä analysoidaan Visit Kokkolan markkinoinnin lähtötilannetta. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla markkinointia voisi TikTokin avulla kehittää.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä analysoidaan TikTokia markkinointivälineenä, käydään läpi sovelluksen käyttöohjeita sekä annetaan konkreettisia vinkkejä sovelluksen käyttämiseen. Opinnäytetyössä perehdytään myös TikTokin ongelmakohtiin sekä vastuullisuuteen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi TikTok-käsikirja, jota Visit Kokkola voi hyödyntää tehostaakseen sosiaalisen median markkinointiaan. Opinnäytetyötä on työstetty vuoden 2024 aikana.
Sillä TikTok on sovelluksena uusi, löytyy kirjalähteitä aiheen tiimoilta niukasti. Alati päivittyvässä sovelluksessa on myös tärkeää, että tieto on ajankohtaista. Tämän vuoksi opinnäytetyön pääasiallisina lähteinä toimivat artikkelit sekä erilaiset verkkolähteet.
Opinnäytetyön lopussa tekijät analysoivat opinnäytetyötä prosessina sekä omaa oppimistaan. Tarkoituksena on syventyä opinnäytetyön eri vaiheisiin sekä pohtia opinnäytetyön tuotoksen tulevaisuuden näkymiä. Valmis TikTok -käsikirja löytyy opinnäytetyön liitteistä. Käsikirja on visuaalisesti miellyttävä teos, jonka tarkoitus on olla helposti luettava. Käsikirja sisältää opastuksen sovelluksen käyttöön kuten myös sisältöehdotuksia ja muuta hyödyllistä tietoa sovelluksesta.
Vaikka TikTok onkin oivallinen markkinointiväline, on se kuitenkin sovelluksena saanut osakseen myös paljon kritiikkiä. TikTokia on kritisoitu muun muassa sen negatiivisesta vaikutuksesta nuorten mielenterveyteen kuten myös tietojen vuotamisesta Kiinaan. TikTok on kieltänyt nämä väitteet ja kertoo alustan olevan turvallinen käyttää.
Matkailun destinaatio-organisaatiot ovat oleellisessa osassa tietyn alueen matkailun kehittämisessä. Niiden tarkoituksena on edistää matkailua tietyssä kohteessa ja toiminnasta hyötyy matkailijoiden lisäksi myös paikalliset. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi matkailun destinaatio-organisaatio Visit Kokkola, jolla ei ollut aktiivisessa käytössä olevaa TikTok-tiliä. Opinnäytetyössä käydään läpi matkailun destinaatio-organisaatioiden merkitystä ja toimintaa yleisellä tasolla sekä analysoidaan Visit Kokkolan markkinoinnin lähtötilannetta. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla markkinointia voisi TikTokin avulla kehittää.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä analysoidaan TikTokia markkinointivälineenä, käydään läpi sovelluksen käyttöohjeita sekä annetaan konkreettisia vinkkejä sovelluksen käyttämiseen. Opinnäytetyössä perehdytään myös TikTokin ongelmakohtiin sekä vastuullisuuteen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi TikTok-käsikirja, jota Visit Kokkola voi hyödyntää tehostaakseen sosiaalisen median markkinointiaan. Opinnäytetyötä on työstetty vuoden 2024 aikana.
Sillä TikTok on sovelluksena uusi, löytyy kirjalähteitä aiheen tiimoilta niukasti. Alati päivittyvässä sovelluksessa on myös tärkeää, että tieto on ajankohtaista. Tämän vuoksi opinnäytetyön pääasiallisina lähteinä toimivat artikkelit sekä erilaiset verkkolähteet.
Opinnäytetyön lopussa tekijät analysoivat opinnäytetyötä prosessina sekä omaa oppimistaan. Tarkoituksena on syventyä opinnäytetyön eri vaiheisiin sekä pohtia opinnäytetyön tuotoksen tulevaisuuden näkymiä. Valmis TikTok -käsikirja löytyy opinnäytetyön liitteistä. Käsikirja on visuaalisesti miellyttävä teos, jonka tarkoitus on olla helposti luettava. Käsikirja sisältää opastuksen sovelluksen käyttöön kuten myös sisältöehdotuksia ja muuta hyödyllistä tietoa sovelluksesta.
