Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Arvojen ja vastuullisuuden vaikutus ostopäätökseen

Savela, Elina (2024)

 
Avaa tiedosto
Savela_Elina.pdf (1.569Mt)
Lataukset: 


Savela, Elina
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432976
Tiivistelmä
Vaateteollisuus kuluttaa resursseja ennätystahtiin. On maailmanlaajuisesti tiedossa oleva fakta, että vaateteollisuus kuluttaa enemmän resursseja kuin koskaan aiemmin. On täten selvää, että vaateteollisuus kuormittaa sekä ympäristöä että muun muassa kehitysmaiden jätteenhuoltoa. Lisäksi se lisää kulutusta, jota on nyt jo liikaa. Jo kulutetut vaatteet päätyvät kehitysmaiden jätehuollon kaatopaikoille.

Vastuullisuus on megatrendi, ja sekä Euroopan unioni että YK pyrkivät vaikuttamaan vaatteiden kulutuksen tuomiin haasteisiin.

Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden vaikutusta ostopäätökseen sekä pikamuodin kiinalaisen suurverkkokaupan Temun vaikutusta kuluttajissa. Tutkimuksessa keskitytään kahden maantieteellisen alueen, Suomen sekä Yhdysvaltojen Kalifornian osavaltion tulosten vertailuun.

Työssä tarkasteltiin ostopäätöstä, arvoja, ja vastuullisuutta käsitteinä sekä kulttuurieroja Yhdysvaltojen ja Suomen välillä. Teorian pohjana oli Hofsteden kulttuurien ulottuvuudet (Cultural dimensions) sekä Shalom H. Schwartzin teoria arvoista (Theory of Basic Human Values).

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, ja tuloksia kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimusta varten toteutettiin kyselytutkimus, joka keräsi 148 vastaajaa. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä toimivat 18–40-vuotiaat suomalaiset sekä kalifornialaiset nuoret aikuiset.

Päätutkimusongelmana oli ”Kuinka paljon arvot ja vastuullisuus vaikuttavat vaatteiden ostopäätökseen?” Johtopäätökset tutkimuksesta olivat, että erityisesti naiset ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta. Johtopäätöksissä kävi myös ilmi, että suuri osa tuomitsee muun muassa lapsityövoiman käyttämisen vaatteiden valmistuksen yhteydessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste