Opintolainahyvityksen merkitys opintolainan nostopäätöksessä
Huoman, Veera (2024)
Huoman, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opintolainahyvityksen merkitystä opiskelijoiden päätöksenteossa opintolainan nostamiseksi. Työssä tarkasteltiin Haaga-Helian tradenomiopiskelijoita ja tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten opintolainahyvitys vaikuttaa lainan nostamiseen, lainan määrään ja opiskelijoiden motiiveihin. Tavoitteena oli myös tutkia, onko eri suuntautumisaloilla eroja opintolainahyvityksen merkityksessä ja opiskelijoiden suhtautumisessa
opintolainan nostamiseen. Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 59 Haaga-Helian opiskelijaa.
Keskeinen tietoperusta pohjautuu opintolainan ja opintolainahyvityksen käsitteisiin, opintolainan historiasta ja takaisinmaksusta sekä opiskelijoiden taloudellisista näkökohdista. Tämän avulla lukija muodostaa selkeän kuvan yleisesti opintolainasta, opintolainahyvityksestä, koroista ja takaisinmaksuprosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opintolainahyvityksellä on merkittävä rooli opiskelijoiden päätöksessä nostaa opintolainaa. Suurin osa vastaajista piti hyvitystä tärkeänä tekijänä lainan nostamisessa ja se vaikutti myös lainan määrään. Taloudellinen tarve oli kuitenkin yleisin syy lainan nostamiseen. Yllättäen osa opiskelijoista ei ollut täysin tietoisia opintolainahyvityksen vaikutuksista, mikä viittaa tarpeeseen tarjota lisää tietoa ja ohjeistusta opiskelijoille. Yli puolet vastaajista opiskelivat tietojenkäsittelyä, joten eroja eri tradenomisuuntautumisten välillä oli vaikea analysoida.
opintolainan nostamiseen. Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 59 Haaga-Helian opiskelijaa.
Keskeinen tietoperusta pohjautuu opintolainan ja opintolainahyvityksen käsitteisiin, opintolainan historiasta ja takaisinmaksusta sekä opiskelijoiden taloudellisista näkökohdista. Tämän avulla lukija muodostaa selkeän kuvan yleisesti opintolainasta, opintolainahyvityksestä, koroista ja takaisinmaksuprosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opintolainahyvityksellä on merkittävä rooli opiskelijoiden päätöksessä nostaa opintolainaa. Suurin osa vastaajista piti hyvitystä tärkeänä tekijänä lainan nostamisessa ja se vaikutti myös lainan määrään. Taloudellinen tarve oli kuitenkin yleisin syy lainan nostamiseen. Yllättäen osa opiskelijoista ei ollut täysin tietoisia opintolainahyvityksen vaikutuksista, mikä viittaa tarpeeseen tarjota lisää tietoa ja ohjeistusta opiskelijoille. Yli puolet vastaajista opiskelivat tietojenkäsittelyä, joten eroja eri tradenomisuuntautumisten välillä oli vaikea analysoida.