Vaikuttajamarkkinoinnin rooli brändimielikuvan muodostumisessa
Tarkiainen, Juuso (2024)
Tarkiainen, Juuso
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432877
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median käyttäjien kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksesta brändimielikuviin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan sekä tarkemmin tunnistaa sosiaalisessa mediassa kohdattujen sisältöjen perusteella tekijöitä, joiden koetaan vaikuttavan mielikuviin brändeistä. Työ toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin internetkyselyllä, jonka jakeluun hyödynnettiin tutkijan omia sosiaalisen median kanavia, sekä julkisia sosiaaliseen mediaan muodostuneita ryhmiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tutkimusta koskevista aiheista, kuten sosiaalisesta mediasta, vaikuttajista, sekä brändistä ja brändimielikuvista. Teoreettinen viitekehys koottiin alan kirjallisuutta ja relevantteja internet-lähteitä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdattu vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa mielikuvaan brändistä huomattavasti. Brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä on luonnollisesti useita, mutta lähtökohtaisesti kuluttajat kokevat mielekkääksi informatiivisen sisällön, johon he voivat luottaa ja jota pidetään aitona. Positiivisten vaikutusten aikaansaamisessa vaikuttajamarkkinoinnissa korostui sopivan vaikuttajan valinta, sekä brändin ja vaikuttajan arvojen kohtaaminen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin internetkyselyllä, jonka jakeluun hyödynnettiin tutkijan omia sosiaalisen median kanavia, sekä julkisia sosiaaliseen mediaan muodostuneita ryhmiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tutkimusta koskevista aiheista, kuten sosiaalisesta mediasta, vaikuttajista, sekä brändistä ja brändimielikuvista. Teoreettinen viitekehys koottiin alan kirjallisuutta ja relevantteja internet-lähteitä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdattu vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa mielikuvaan brändistä huomattavasti. Brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä on luonnollisesti useita, mutta lähtökohtaisesti kuluttajat kokevat mielekkääksi informatiivisen sisällön, johon he voivat luottaa ja jota pidetään aitona. Positiivisten vaikutusten aikaansaamisessa vaikuttajamarkkinoinnissa korostui sopivan vaikuttajan valinta, sekä brändin ja vaikuttajan arvojen kohtaaminen.
