Henkilöstöravintolan verkkokaupan kehittäminen : palvelutarpeen kartoitus sekä myytävän tuotteen ideointi
Raiskio, Elli-Noora Juulia (2024)
Raiskio, Elli-Noora Juulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432943
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Lentokonetehtaan ravinto-osuuskunta, Ravintola Oskulle. Toimeksiantona oli kehittää olemassa olevaa verkkokauppaa palvelemaan paremmin asiakaskuntaa ja tuottamaan lisämyyntiä. Toimeksianto rajattiin kehitystyön aloitukseen, jossa kartoitettiin palvelun tarve asiakaskyselyllä. Asiakaskyselystä saatujen tulosten pohjalta toteutettiin kaksi tuoteideointi työpajaa ravintola Oskun henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa palvelumuotoilun prosesseihin ja menetelmiin. Prosessikaaviona käytettiin tuplatimanttimallia. Tuplatimanttimalli koostuu kahdesta eri osasta. Tässä työssä ensimmäisessä osassa kerättiin asiakasymmärrystä asiakaskyselyllä, tutustuttiin markkinoilla oleviin muihin toimijoihin, sekä analysoitiin asiakaskyselyn tuloksia. Toisen osion suunnittelu ja toteutus laadittiin ensimmäisen osion tulosten pohjalta. Toisessa osiossa käytettiin luovan ideoinnin menetelmää, työpajaa. Työpajoja järjestettiin kaksi, joissa ideoitiin uusia tuotteita verkkokauppaan. Ideat ryhmiteltiin valmistukseen tarvittavan ajan ja kustannusten perusteella. Ryhmittely tehtiin helpottamaan tuotteiden valmistukseen tarvittavien resurssien suunnittelua.
Työn tavoitteena oli vastata kysymykseen, onko verkkokaupalle palveluna tarvetta, sekä ideoida seillä myytäviä tuotteita. Tulosten mukaan verkkokauppa palvelulle on kysyntää, joten kehitystyötä on kannattavaa viedä eteenpäin. Lisäksi tuloksena tästä työstä saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden tarpeista ja mieltymyksistä, uusia työkaluja yrityksen sisäisen toiminnan tueksi, sekä kattava tuoteideapankki verkkokaupan kehitystyön avuksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa palvelumuotoilun prosesseihin ja menetelmiin. Prosessikaaviona käytettiin tuplatimanttimallia. Tuplatimanttimalli koostuu kahdesta eri osasta. Tässä työssä ensimmäisessä osassa kerättiin asiakasymmärrystä asiakaskyselyllä, tutustuttiin markkinoilla oleviin muihin toimijoihin, sekä analysoitiin asiakaskyselyn tuloksia. Toisen osion suunnittelu ja toteutus laadittiin ensimmäisen osion tulosten pohjalta. Toisessa osiossa käytettiin luovan ideoinnin menetelmää, työpajaa. Työpajoja järjestettiin kaksi, joissa ideoitiin uusia tuotteita verkkokauppaan. Ideat ryhmiteltiin valmistukseen tarvittavan ajan ja kustannusten perusteella. Ryhmittely tehtiin helpottamaan tuotteiden valmistukseen tarvittavien resurssien suunnittelua.
Työn tavoitteena oli vastata kysymykseen, onko verkkokaupalle palveluna tarvetta, sekä ideoida seillä myytäviä tuotteita. Tulosten mukaan verkkokauppa palvelulle on kysyntää, joten kehitystyötä on kannattavaa viedä eteenpäin. Lisäksi tuloksena tästä työstä saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden tarpeista ja mieltymyksistä, uusia työkaluja yrityksen sisäisen toiminnan tueksi, sekä kattava tuoteideapankki verkkokaupan kehitystyön avuksi.