Verkkokaupan lanseeraussuunnitelma
Saarijärvi, Aapo (2024)
Saarijärvi, Aapo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia verkkokaupan lanseeraussuunnitelma toimeksiantajalle, joka on ostanut verkkokaupan liiketoiminnan. Verkkokaupan liiketoimintaa pyritään jatkamaan sekä tuotevalikoimaa laajentamaan. Suunnitelman tarkoituksena on tukea verkkokaupan markkinoille tuloa rajallisilla resursseilla ja kartoittaa kohderyhmät, kysyntä sekä markkinointikeinot, jotka mahdollistavat verkkokaupan tunnettuuden kasvattamisen sekä kannattavuuden.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa hyödynnetään kirjallisiin lähteisiin perustuvaa teoriaa verkkokaupan lanseerauksesta ja markkinoinnista sekä käytännön toimia suunnitelman tueksi. Teoria on keskittynyt lanseerauksen vaiheisiin sekä kustannustehokkaiden markkinointikeinojen määrittelyyn. Työn toiminnallinen osuus pohjautuu yrityksen sisäisistä ja ulkoisista lähtökohdista tehtyyn SWOT-analyysiin, joka kuvaa kaupan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Teorian ja lähtökohtien määrittely ohjaa verkkokaupan lanseerauksen strategisia ratkaisuja.
Lanseeraussuunnitelmassa esitellään aikataulutettu suunnitelma verkkokaupan julkaisuun ja markkinointiin. Lisäksi suunnitelmassa esitellään keinoja kustannustehokkaaseen markkinointiin, kuten hakukoneoptimointiin, sosiaaliseen mediaan sekä suosittelumarkkinointiin.
Toiminnallinen osio opinnäytetyöstä on salattu, koska se sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa hyödynnetään kirjallisiin lähteisiin perustuvaa teoriaa verkkokaupan lanseerauksesta ja markkinoinnista sekä käytännön toimia suunnitelman tueksi. Teoria on keskittynyt lanseerauksen vaiheisiin sekä kustannustehokkaiden markkinointikeinojen määrittelyyn. Työn toiminnallinen osuus pohjautuu yrityksen sisäisistä ja ulkoisista lähtökohdista tehtyyn SWOT-analyysiin, joka kuvaa kaupan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Teorian ja lähtökohtien määrittely ohjaa verkkokaupan lanseerauksen strategisia ratkaisuja.
Lanseeraussuunnitelmassa esitellään aikataulutettu suunnitelma verkkokaupan julkaisuun ja markkinointiin. Lisäksi suunnitelmassa esitellään keinoja kustannustehokkaaseen markkinointiin, kuten hakukoneoptimointiin, sosiaaliseen mediaan sekä suosittelumarkkinointiin.
Toiminnallinen osio opinnäytetyöstä on salattu, koska se sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia.