Yksityistieavustusten myöntämisen periaatteet
Herranen, Eemeli (2024)
Herranen, Eemeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on Ruoveden kunnan nykyinen yksityisteiden avustusten myöntämiskäytäntö, joka on todettu epätasapuoliseksi eri tiekuntien osakkaille ja kiinteistönomistajille. Vuonna 2024 avustuksiin on budjetoitu 160 000 €, mutta tämänhetkinen avustusjärjestelmä ei huomioi riittävästi vapaa-ajan kiinteistöjä tai teiden rasitusasteiden eroja. Nykyinen järjestelmä on hallinnollisesti raskas, ja avustuksen myöntökriteereitä pitää päivittää.
Tutkimus on toteutettu pohdinta- ja laskentamenetelmien avulla. Tietoa on kerätty kunnan tietokannoista ja tiekuntien tilinpäätöksistä, ja laskentatyökalun kehityksessä on hyödynnetty olemassa olevia avustusjärjestelmiä. Työ on tehty toimeksiantona Ruoveden kunnalle, joka pyrkii uudistamaan yksityistieavustusjärjestelmänsä.
Työn tuloksena on luotu ehdotus uudesta avustusjärjestelmästä, joka huomioi yksityistien vaikutusalueella olevat asutukset, metsä- ja maatalouden sekä liikenteen. Uusi järjestelmä vähentää hallinnollista työtaakkaa ja parantaa seuranta- ja valvontamahdollisuuksia.
Uuden järjestelmän myötä avustusten tasapuolisuus paranee, mutta avustussumman ennustettavuus tiekuntien kannalta heikkenee. Suosituksena työssä on perusparannusavustusten poistaminen, sillä se ei palvele kaikkia tiekuntia tasapuolisesti. Uudistettu järjestelmä yksinkertaistaa prosessia ja mahdollistaa tehokkaamman avustusten käsittelyn.
Tutkimus on toteutettu pohdinta- ja laskentamenetelmien avulla. Tietoa on kerätty kunnan tietokannoista ja tiekuntien tilinpäätöksistä, ja laskentatyökalun kehityksessä on hyödynnetty olemassa olevia avustusjärjestelmiä. Työ on tehty toimeksiantona Ruoveden kunnalle, joka pyrkii uudistamaan yksityistieavustusjärjestelmänsä.
Työn tuloksena on luotu ehdotus uudesta avustusjärjestelmästä, joka huomioi yksityistien vaikutusalueella olevat asutukset, metsä- ja maatalouden sekä liikenteen. Uusi järjestelmä vähentää hallinnollista työtaakkaa ja parantaa seuranta- ja valvontamahdollisuuksia.
Uuden järjestelmän myötä avustusten tasapuolisuus paranee, mutta avustussumman ennustettavuus tiekuntien kannalta heikkenee. Suosituksena työssä on perusparannusavustusten poistaminen, sillä se ei palvele kaikkia tiekuntia tasapuolisesti. Uudistettu järjestelmä yksinkertaistaa prosessia ja mahdollistaa tehokkaamman avustusten käsittelyn.