Tunnekasvatus Seinäjoen varhaiskasvatuksessa olevien lasten perheissä
Kuronen, Jennika; Mansikka, Sofia (2024)
Kuronen, Jennika
Mansikka, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista tunnekasvatus on Seinäjoen varhaiskasvatuksessa olevien lasten kotona. Idea työhön syntyi omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Opinnäytetyössä selvitettiin aikaisempia tutkimuksia aiheen tiimoilta, ja selvityksessä huomattiin aiheesta tehtyjen tutkimusten keskittyvän pääasiassa varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmaan. Myös oppaita oli tehty laajalti. Näkökulma tutkimukseen syntyi halusta tietää vanhempien kokemuksia, sillä tunnekasvatuksella on iso rooli lapsen elämässä myös kotona.
Tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmätutkimuksen ja Webropol-kyselyn avulla vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Tutkimusjoukko rajautui yhteistyökumppanin avulla, jonka ansiosta saimme kyselyn välitettyä vanhemmille varhaiskasvatuksen hallinnon aluejohtajan toimesta Daisy Familyn kautta. Saatuamme riittävän määrän aineistoa laitoimme kyselyn kiinni. Vastauksia saimme yhteensä 100 kappaletta. Analysoimme aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa selvisi, että vanhemmat ymmärtävät tunnekasvatuksen tärkeyden ja sen merkityksen lasten kanssa toimiessa. Tutkimus osoittaa, että vanhemmat eivät ole tietoisia siitä, minkälaista tunnekasvatusta päiväkodissa järjestetään. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilta tiiviimpää yhteistyötä tunnekasvatuksen osalta ja tukea siihen, miten tunnekasvatusmateriaalia löytää.
Tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmätutkimuksen ja Webropol-kyselyn avulla vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Tutkimusjoukko rajautui yhteistyökumppanin avulla, jonka ansiosta saimme kyselyn välitettyä vanhemmille varhaiskasvatuksen hallinnon aluejohtajan toimesta Daisy Familyn kautta. Saatuamme riittävän määrän aineistoa laitoimme kyselyn kiinni. Vastauksia saimme yhteensä 100 kappaletta. Analysoimme aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa selvisi, että vanhemmat ymmärtävät tunnekasvatuksen tärkeyden ja sen merkityksen lasten kanssa toimiessa. Tutkimus osoittaa, että vanhemmat eivät ole tietoisia siitä, minkälaista tunnekasvatusta päiväkodissa järjestetään. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilta tiiviimpää yhteistyötä tunnekasvatuksen osalta ja tukea siihen, miten tunnekasvatusmateriaalia löytää.