Puhetta paraurheilusta - Materiaali liikunnanohjaaja AMK -opintojen soveltavan liikunnan paraurheilun osion suunnitteluun
Jalkanen, Tuija (2024)
Jalkanen, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533148
Tiivistelmä
Soveltava liikunta on sellaisten henkilöiden liikuntaa, jotka eivät vamman, sairauden tai muun toimintarajoitteen takia, pysty osallistumaan yleisesti tarjolla olevaan liikuntaan. Paraurheilu taas tarkoittaa henkilöiden, joilla on jokin toimintarajoite, harjoittamaa kilpaurheilua. Aiemmin termi paraurheilu kattoi ainoastaan lajit, joissa kilpaillaan paralympialaisissa, mutta nykyään termillä kuvataan kaikkia muitakin paralajeja. Paraurheilu on siis osa soveltavan liikunnan kokonaisuutta.
Toimintarajoitetta, joka koskettaa liikkumista, kutsutaan myös liikuntarajoitteeksi. Muut toimintarajoitteet voivat koskettaa esimerkiksi näkemistä, kuulemista, tai kognitiivisia toimintoja. Paralympialaisissa on tällä hetkellä kilpailuluokkia liikuntarajoitteisille, sekä henkilöille, joilla on kehitys- tai näkövamma. Henkilöille, joilla on kuulovamma, järjestetään omat kansainväliset suurkilpailut, Deaflympics, ja esimerkiksi elinsiirron saaneet kilpailevat omissa World Transplant Games -kilpailuissa. Nämä kaikki kuuluvat osaksi paraurheilun maailmaa.
Haaga-Helian liikunnanohjaajan opintoihin kuuluu soveltavan liikunnan opintoja. Tämä opinnäytetyö on tehty Haaga-Helian toimeksiantona ja työn tarkoituksena oli tuottaa materiaalia, jonka pohjalta soveltavan liikunnan opettajien on helpompi suunnitella soveltavan liikunnan opintokokonaisuuteen kuuluvia paraurheilun opintoja. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa podcast-tyyppisiä haastatteluja, joita voitaisiin käyttää opetusmateriaalina. Lähtökohtana työlle oli kysymys: Mitä paraurheilusta pitäisi opettaa liikunnanohjaajien soveltavan liikunnan opinnoissa?
Työn rajaus tehtiin koskettamaan pääasiassa parakilpa- tai -huippu-urheilijaa, ja teemat raporttiin valikoituivat paraurheilija keskiössä -ajatuksella. Teemat ovat paraurheilujärjestöt, kansainväliset kilpailut paraurheilussa, luokittelu paraurheilussa sekä valmennus ja paraurheilijan polku Suomessa. Näistä teemoista koottiin taustateoria, joka toimii kokonaisuudessaan materiaalina paraurheilun opintojen suunnittelussa. Tästä teoriaosasta löytyy myös lyhyt yhteenveto tämän työn liitteistä.
Podcast-haastattelut tehtiin asiantuntijahaastatteluina tukemaan teoriaosaa, ja niistä jäävät tallenteet ovat myöhemmin toimeksiantajan käytettävissä. Lopullisissa haastatteluissa oli mukana kaksi paravalmentajaa, sekä yksi paraurheilija. Kaikissa haastatteluissa korostui kommunikaation ja luottamuksen tärkeys paraurheilijan ja -valmentajan välisessä suhteessa. Toinen asia, joka tuli yhteisenä esille kaikissa haastatteluissa, oli haastateltavien neuvo tuleville soveltavan liikunnan alan ammattilaisille ottaa rohkeasti selvää paraurheilun maailmasta, sillä etenkin valmentajat kokivat sen todella opettavaiseksi.
Toimintarajoitetta, joka koskettaa liikkumista, kutsutaan myös liikuntarajoitteeksi. Muut toimintarajoitteet voivat koskettaa esimerkiksi näkemistä, kuulemista, tai kognitiivisia toimintoja. Paralympialaisissa on tällä hetkellä kilpailuluokkia liikuntarajoitteisille, sekä henkilöille, joilla on kehitys- tai näkövamma. Henkilöille, joilla on kuulovamma, järjestetään omat kansainväliset suurkilpailut, Deaflympics, ja esimerkiksi elinsiirron saaneet kilpailevat omissa World Transplant Games -kilpailuissa. Nämä kaikki kuuluvat osaksi paraurheilun maailmaa.
Haaga-Helian liikunnanohjaajan opintoihin kuuluu soveltavan liikunnan opintoja. Tämä opinnäytetyö on tehty Haaga-Helian toimeksiantona ja työn tarkoituksena oli tuottaa materiaalia, jonka pohjalta soveltavan liikunnan opettajien on helpompi suunnitella soveltavan liikunnan opintokokonaisuuteen kuuluvia paraurheilun opintoja. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa podcast-tyyppisiä haastatteluja, joita voitaisiin käyttää opetusmateriaalina. Lähtökohtana työlle oli kysymys: Mitä paraurheilusta pitäisi opettaa liikunnanohjaajien soveltavan liikunnan opinnoissa?
Työn rajaus tehtiin koskettamaan pääasiassa parakilpa- tai -huippu-urheilijaa, ja teemat raporttiin valikoituivat paraurheilija keskiössä -ajatuksella. Teemat ovat paraurheilujärjestöt, kansainväliset kilpailut paraurheilussa, luokittelu paraurheilussa sekä valmennus ja paraurheilijan polku Suomessa. Näistä teemoista koottiin taustateoria, joka toimii kokonaisuudessaan materiaalina paraurheilun opintojen suunnittelussa. Tästä teoriaosasta löytyy myös lyhyt yhteenveto tämän työn liitteistä.
Podcast-haastattelut tehtiin asiantuntijahaastatteluina tukemaan teoriaosaa, ja niistä jäävät tallenteet ovat myöhemmin toimeksiantajan käytettävissä. Lopullisissa haastatteluissa oli mukana kaksi paravalmentajaa, sekä yksi paraurheilija. Kaikissa haastatteluissa korostui kommunikaation ja luottamuksen tärkeys paraurheilijan ja -valmentajan välisessä suhteessa. Toinen asia, joka tuli yhteisenä esille kaikissa haastatteluissa, oli haastateltavien neuvo tuleville soveltavan liikunnan alan ammattilaisille ottaa rohkeasti selvää paraurheilun maailmasta, sillä etenkin valmentajat kokivat sen todella opettavaiseksi.