Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bemötande och inkludering av barn med drag av autism i småbarnspedagogiken : en kvalitativ undersökning av att skapa inkluderande och stödjande daghemsmiljöer för barn med drag av autism

Nicolina, Neovius; Emilia, Forsbacka (2024)

 
Avaa tiedosto
Forsbacka_Neovius.pdf (605.6Kt)
Lataukset: 


Nicolina, Neovius
Emilia, Forsbacka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433015
Tiivistelmä
Tämä työ on kvalitatiivinen haastattelututkimus, joka käsittelee autismipiirteisiä lapsia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä menetelmiä pedagogit käyttävät tukeakseen autismipiirteisiä lapsia sekä tunnistaa strategioita, jotka edistävät kaikkien lasten inklusiivista ja tukevaa ympäristöä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on luoda toimiva kommunikointi ja sosiaalinen vuorovaikutus, jotta autismipiirteiset lapset voidaan sisällyttää arkipäivän toimintaan.
Tutkimuskysymyksinämme oli, millaisia strategioita pedagogit käyttävät kohdatessaan ja tukiessaan autismipiirteisiä lapsia päiväkotiryhmissä ja miten nämä lapset voidaan ottaa mukaan varhaiskasvatuksen arkeen.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen pedagogeja. Lapset eivät olleet välttämättä autismidiagnoosin saaneita, vaan ainoastaan autismipiirteisiä. Haastattelukysymykset olivat pääosin avoimia, lukuun ottamatta yhtä suljettua kysymystä. Vastaajat työskentelivät saman kunnan alueella, mikä mahdollisti vertailun heidän työtavoissaan eri paikoissa, mutta toi myös esille, kuinka he pyrkivät yhteisesti kehittämään toimivia tapoja sisällyttää autismipiirteisiä lapsia päivittäiseen toimintaan. Vastausten välillä oli joitakin eroja, mutta suurimmaksi osaksi vastaukset olivat samanlaisia.
Teoriaosuudessa käsitellään, mitä autismi on ja mitä se merkitsee, erilaisia tukitoimia, ikä- ja sukupuolieroja, päällekkäisiä diagnooseja, autismia varhaislapsuudessa, leikin merkitystä, diagnosointia sekä erilaisia käytännön työmenetelmiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste