Nuorten aikuisten mieltymykset hyvinvointimatkailupalveluissa
Rantamaa, Kreetta (2024)
Rantamaa, Kreetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533255
Tiivistelmä
Hyvinvointimatkailu on yksi nopeimmin kasvavista matkailualan osa-alueista ja erityisesti nuoret aikuiset ovat alkaneet kiinnostua siitä osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyö tarkastelee 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten mieltymyksiä hyvinvointimatkailupalveluihin liittyen. Tavoitteena on selvittää, millaisia pre-ferenssejä, odotuksia ja tarpeita nuorilla aikuisilla on sekä, mitkä konkreettiset tekijät tekevät hyvinvointimat-kailusta houkuttelevan vaihtoehdon tälle kohderyhmälle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyse-lyssä kartoitettiin muun muassa nuorten aikuisten suosimia palveluita sekä heidän arvostamiaan ominaisuuk-sia. Tutkimuksen teoreettinen osuus käsitteli hyvinvointimatkailun keskeisiä käsitteitä ja trendejä, matkailun trendejä sekä nuorten aikuisten matkailutottumuksia ja arvomaailmaa.
Tulokset osoittivat, että nuoret aikuiset arvostavat hyvinvointimatkailussa erityisesti yksilöllisiä kokemuksia, luonnon läheisyyttä ja ekologisesti kestäviä ratkaisuja. Kokonaisvaltaista hyvinvointia pidetään myös erittäin arvokkaana ja tärkeänä asiana kunkin yksilön elämässä.
Johtopäätöksissä tuotiin esiin keinoja, joilla matkailualan toimijat voivat kehittää palveluitaan nuoria aikuisia houkutteleviksi. Kehitysideoita olivat muun muassa luontomatkailun ja ekologisuuden painottaminen palve-luissa, houkuttelevan markkinoinnin kehittäminen sekä stressiä lieventävien aktiviteettien tarjoaminen kus-tannustehokkaasti. Hyvinvointimatkailun tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat ja opinnäytetyön tuloksia voi-daan hyödyntää niin palvelukehityksessä kuin markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyse-lyssä kartoitettiin muun muassa nuorten aikuisten suosimia palveluita sekä heidän arvostamiaan ominaisuuk-sia. Tutkimuksen teoreettinen osuus käsitteli hyvinvointimatkailun keskeisiä käsitteitä ja trendejä, matkailun trendejä sekä nuorten aikuisten matkailutottumuksia ja arvomaailmaa.
Tulokset osoittivat, että nuoret aikuiset arvostavat hyvinvointimatkailussa erityisesti yksilöllisiä kokemuksia, luonnon läheisyyttä ja ekologisesti kestäviä ratkaisuja. Kokonaisvaltaista hyvinvointia pidetään myös erittäin arvokkaana ja tärkeänä asiana kunkin yksilön elämässä.
Johtopäätöksissä tuotiin esiin keinoja, joilla matkailualan toimijat voivat kehittää palveluitaan nuoria aikuisia houkutteleviksi. Kehitysideoita olivat muun muassa luontomatkailun ja ekologisuuden painottaminen palve-luissa, houkuttelevan markkinoinnin kehittäminen sekä stressiä lieventävien aktiviteettien tarjoaminen kus-tannustehokkaasti. Hyvinvointimatkailun tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat ja opinnäytetyön tuloksia voi-daan hyödyntää niin palvelukehityksessä kuin markkinoinnissa.