Seikkailu luovuuteen : Taidemateriaalin tuottaminen varhaiskasvatukseen
Lindberg, Susanna (2024)
Lindberg, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432628
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa lapsen saamat kokemukset taiteesta luovat perustan hänen tavalleen käyttää, aistia ja tuottaa itse kulttuuria. Lapset oppivat taiteen ja kulttuurin merkitystä tekemällä, kokemalla ja tutkimalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kulttuurikeskus ARXille uusi lainattava taidemateriaalikokonaisuus, joka palvelee varhaiskasvatuksen tarpeita, erityisesti 1–4-vuotiaiden taidekasvatuksessa. Opinnäytetyön tilaajana oli Kulttuurikeskus ARX. Hämeenlinnan, Hattulan, Janakkalan ja Riihimäen varhaiskasvatusyksiköillä on mahdollisuus lainata ARXilta taidemateriaalikokonaisuuksia, jotka tukevat taidekasvatusta ja lasten luovuutta.
Toiminnallisen opinnäytetyön osana toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa kartoitettiin Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön toiveita taidemateriaalin aiheesta materiaalin suunnittelua ja toteuttamista varten. Aineisto hankittiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin kaikkiin Hämeenlinnan 33 varhaiskasvatusyksikköön. Vastauksia saatiin 16. Sisällönanalyysin avulla aineistosta etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia ilmaisuja. Kyselyn tuloksista ilmeni, että taidemateriaalin toiminnallisuuteen toivottiin taiteilua, tutkimista ja liikettä. Tulosten mukaisesti taidemateriaalin sisällössä huomioitiin leikillisyys, luonnontiede, retkeily ja luova toiminta. Toiminnallisessa opinnäytetyön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin Seikkailu-taidemateriaali, joka tulee olemaan osa Hattulan Kulttuuripolkua 2024–2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi repussa kulkeva luonto- ja eläinaiheinen taidemateriaalikokonaisuus, jossa Arsi-kettu johdattelee tehtäväkorttien avulla lapsia seikkailemaan. Seikkailuissa on aina sama rakenne: aloituslaulu, eväshetki ja aarteen etsiminen. Tehtäväkorttien valinnalla luodaan toiminnallinen kokonaisuus, jota voi toteuttaa sekä sisällä että ulkona. Kortit sisältävät myös ideoita tehtävien jatkotyöstämiseen. Seikkailuissa käytetään materiaaleja, jotka mahdollistavat taidekasvatuksen tekemällä, tutkimalla ja aistimalla. Varhaiskasvatusyksiköt voivat hyödyntää taidemateriaaleja luodakseen ryhmän tarpeisiin sopivia seikkailuja, mikä tukee lasten osallisuutta ja luovuutta.
Tutkimuksessa saatua aineistoa pystytään hyödyntämään jatkossa uusien taidemateriaalien suunnittelussa. Taidekasvatuksessa kasvattajan roolin tukemiseen olisi hyödyllistä paneutua tulevissa opinnäytetöissä.
Avainsanat Lastenkulttuuri, taide- ja kulttuurikasvatus, osallisuus ja varhaiskasvatus.
Sivut 39 sivua ja liitteitä 9 sivua
Toiminnallisen opinnäytetyön osana toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa kartoitettiin Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön toiveita taidemateriaalin aiheesta materiaalin suunnittelua ja toteuttamista varten. Aineisto hankittiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin kaikkiin Hämeenlinnan 33 varhaiskasvatusyksikköön. Vastauksia saatiin 16. Sisällönanalyysin avulla aineistosta etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia ilmaisuja. Kyselyn tuloksista ilmeni, että taidemateriaalin toiminnallisuuteen toivottiin taiteilua, tutkimista ja liikettä. Tulosten mukaisesti taidemateriaalin sisällössä huomioitiin leikillisyys, luonnontiede, retkeily ja luova toiminta. Toiminnallisessa opinnäytetyön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin Seikkailu-taidemateriaali, joka tulee olemaan osa Hattulan Kulttuuripolkua 2024–2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi repussa kulkeva luonto- ja eläinaiheinen taidemateriaalikokonaisuus, jossa Arsi-kettu johdattelee tehtäväkorttien avulla lapsia seikkailemaan. Seikkailuissa on aina sama rakenne: aloituslaulu, eväshetki ja aarteen etsiminen. Tehtäväkorttien valinnalla luodaan toiminnallinen kokonaisuus, jota voi toteuttaa sekä sisällä että ulkona. Kortit sisältävät myös ideoita tehtävien jatkotyöstämiseen. Seikkailuissa käytetään materiaaleja, jotka mahdollistavat taidekasvatuksen tekemällä, tutkimalla ja aistimalla. Varhaiskasvatusyksiköt voivat hyödyntää taidemateriaaleja luodakseen ryhmän tarpeisiin sopivia seikkailuja, mikä tukee lasten osallisuutta ja luovuutta.
Tutkimuksessa saatua aineistoa pystytään hyödyntämään jatkossa uusien taidemateriaalien suunnittelussa. Taidekasvatuksessa kasvattajan roolin tukemiseen olisi hyödyllistä paneutua tulevissa opinnäytetöissä.
Avainsanat Lastenkulttuuri, taide- ja kulttuurikasvatus, osallisuus ja varhaiskasvatus.
Sivut 39 sivua ja liitteitä 9 sivua