Sähköisiä kurssikirjoja vai ei? : kysely Turun yliopiston opiskelijoille
Jokinen, Mitja (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533263
Tiivistelmä
Sähköisten aineistojen määrä korkeakoulukirjastojen kokoelmissa on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Erityisesti kasvua näkyy koronapandemian seurauksena, joka sulki kirjastoja sekä lisäsi etätyöskentelyä. Opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, miten opiskelijat suhtautuvat sähköisiin kurssikirjoihin kirjaston kokoelmassa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turyn yliopiston kirjastolle ja tavoitteena oli kerätä tietoa, jota on mahdollista hyödyntää tulevissa hankintalinjauksissa ja kokoelmatyössä. Näkemykset kerättiin kyselynä Turun yliopiston opiskelijoilta keväällä 2024. Kyselyssä kerättiin opiskelijoiden mielipiteitä sähköisten kurssikirjojen käytöstä verrattuna painettuihin kurssikirjoihin. Kyselyssä kartoitettiin myös eri formaattien käyttöä sekä mielipiteitä sähköisten kurssikirjojen laina-ajoista.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden mielipiteet eivät ole muuttuneet edellisiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin verrattuna. Opiskelijat suosivat edelleen painettua kurssikirjallisuutta, mutta ovat avoimempia e-kirjoille tietyissä tilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turyn yliopiston kirjastolle ja tavoitteena oli kerätä tietoa, jota on mahdollista hyödyntää tulevissa hankintalinjauksissa ja kokoelmatyössä. Näkemykset kerättiin kyselynä Turun yliopiston opiskelijoilta keväällä 2024. Kyselyssä kerättiin opiskelijoiden mielipiteitä sähköisten kurssikirjojen käytöstä verrattuna painettuihin kurssikirjoihin. Kyselyssä kartoitettiin myös eri formaattien käyttöä sekä mielipiteitä sähköisten kurssikirjojen laina-ajoista.
Saatujen tulosten perusteella opiskelijoiden mielipiteet eivät ole muuttuneet edellisiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin verrattuna. Opiskelijat suosivat edelleen painettua kurssikirjallisuutta, mutta ovat avoimempia e-kirjoille tietyissä tilanteissa.