Arvolupausten lunastaminen bränditekojen kautta
Väisänen, Sanna (2024)
Väisänen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka yritykset lunastavat arvolupauksensa konkreettisten bränditekojen kautta. Työssä tarkastellaan kolmen esimerkkiyrityksen – The Body Shop, Vuokkoset ja E.L.F. Beauty – tapoja toteuttaa arvolupauksensa bränditekojensa avulla. Arvolupaus viittaa yrityksen lupaukseen tuottaa asiakkaille arvoa. Tuotettu arvo voi perustua brändin tarjoamaan emotionaaliseen tai toiminnalliseen hyötyyn.
Tämä tutkimus perustuu analyysiin, jossa tarkastellaan yritysten arvolupausten rakentumista ja niiden käytännön toteutusta bränditekojen kautta. Opinnäytetyössä analysoidaan, miten yritykset viestivät bränditeoistaan sekä brändin ja sen kohderyhmien välistä sosiaalisen median vuorovaikutusta. Analyysin pohjalta arvioidaan, kuinka onnistuneesti yritykset täyttävät lupauksensa ja millaisia haasteita ne kohtaavat pyrkiessään lunastamaan lupauksensa. Tulokset osoittavat, että arvolupausten lunastaminen vaatii johdonmukaisuutta ja kykyä vastata kohderyhmien odotuksiin; ristiriidat viestinnän ja tekojen välillä voivat heikentää brändin uskottavuutta.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että arvolupauksen lunastaminen ja bränditekojen onnistunut toteutus vahvistavat brändin ja asiakkaan välistä suhdetta ja voivat edistää asiakasuskollisuutta. Bränditekojen vaikutusta voidaan mitata esimerkiksi asiakastyytyväisyyden, brändin tunnettuuden ja asiakaskokemusten perusteella. Yrityksille on tärkeää ymmärtää, että arvolupauksen lunastaminen on keskeinen tekijä brändin pitkäaikaisessa menestyksessä.
Tämä tutkimus perustuu analyysiin, jossa tarkastellaan yritysten arvolupausten rakentumista ja niiden käytännön toteutusta bränditekojen kautta. Opinnäytetyössä analysoidaan, miten yritykset viestivät bränditeoistaan sekä brändin ja sen kohderyhmien välistä sosiaalisen median vuorovaikutusta. Analyysin pohjalta arvioidaan, kuinka onnistuneesti yritykset täyttävät lupauksensa ja millaisia haasteita ne kohtaavat pyrkiessään lunastamaan lupauksensa. Tulokset osoittavat, että arvolupausten lunastaminen vaatii johdonmukaisuutta ja kykyä vastata kohderyhmien odotuksiin; ristiriidat viestinnän ja tekojen välillä voivat heikentää brändin uskottavuutta.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että arvolupauksen lunastaminen ja bränditekojen onnistunut toteutus vahvistavat brändin ja asiakkaan välistä suhdetta ja voivat edistää asiakasuskollisuutta. Bränditekojen vaikutusta voidaan mitata esimerkiksi asiakastyytyväisyyden, brändin tunnettuuden ja asiakaskokemusten perusteella. Yrityksille on tärkeää ymmärtää, että arvolupauksen lunastaminen on keskeinen tekijä brändin pitkäaikaisessa menestyksessä.