Tekoälyn hyödyntäminen mainonnan visuaalisessa suunnittelussa
Virtanen, Oliver (2024)
Virtanen, Oliver
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tekoälyn hyödyntämistä mainonnan visuaalisessa suunnittelussa. Työssä tarkastellaan keskeisimpien AI-työkalujen soveltamista mainoskuvituksessa ja niiden vaikutusta luovaan prosessiin. Aihe on ajankohtainen, sillä tekoäly on yhä keskeisempi osa visuaalista suunnittelua, ja sen käyttömahdollisuudet mainonnan kentällä laajenevat nopeasti.
Työn menetelmät perustuvat alan kirjallisuuskatsaukseen sekä teemahaastatteluihin, joissa on haastateltu merkittäviä suomalaisia mainostoimistoammattilaisia. Näiden kautta saatiin syvällistä tietoa tekoälyn hyödyistä ja haasteista visuaalisessa työssä. Analyysin tavoitteena oli ymmärtää, miten tekoäly vaikuttaa suunnittelijoiden työhön ja mitä osaamisvaatimuksia sen käyttö tuo mukanaan.
Tuloksista ilmeni, että tekoäly voi nopeuttaa merkittävästi suunnittelutyötä ja tuoda uusia luovia mahdollisuuksia. Samalla tekoälyn käyttöön liittyy eettisiä kysymyksiä ja riippuvuusriskejä, jotka vaativat tarkkaa harkintaa. Työ osoittaa, että tekoäly tukee suunnittelijoiden luovuutta, mutta ihmisen rooli on yhä korvaamaton erityisesti brändin ja viestin hallinnassa. Jatkotutkimuksen tarvetta esiintyy erityisesti tekoälyn eettisten ja oikeudellisten kysymysten tarkastelussa.
Työn menetelmät perustuvat alan kirjallisuuskatsaukseen sekä teemahaastatteluihin, joissa on haastateltu merkittäviä suomalaisia mainostoimistoammattilaisia. Näiden kautta saatiin syvällistä tietoa tekoälyn hyödyistä ja haasteista visuaalisessa työssä. Analyysin tavoitteena oli ymmärtää, miten tekoäly vaikuttaa suunnittelijoiden työhön ja mitä osaamisvaatimuksia sen käyttö tuo mukanaan.
Tuloksista ilmeni, että tekoäly voi nopeuttaa merkittävästi suunnittelutyötä ja tuoda uusia luovia mahdollisuuksia. Samalla tekoälyn käyttöön liittyy eettisiä kysymyksiä ja riippuvuusriskejä, jotka vaativat tarkkaa harkintaa. Työ osoittaa, että tekoäly tukee suunnittelijoiden luovuutta, mutta ihmisen rooli on yhä korvaamaton erityisesti brändin ja viestin hallinnassa. Jatkotutkimuksen tarvetta esiintyy erityisesti tekoälyn eettisten ja oikeudellisten kysymysten tarkastelussa.
