Liikennemerkkirekisterin hyödyntäminen liikennemerkkien massapäivityksissä : case: kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet Kaukajärvellä
Talikka, Tuomas (2024)
Talikka, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tampereen kaupungin liikennemerkkirekisterin hyödyntämistä liikennemerkkien massapäivityksiä varten sekä luoda liikennemerkkien päivityssuunnitelmat Kaukajärven kaupunginosaan kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpien osalta. Samalla työn tarkoitus oli etsiä kehityskohteita liikennemerkkirekisteristä liikennesuunnittelijan näkökulmasta, jotta liikennemerkkirekisteristä saataisiin jatkossa laajemmin suunnittelutyössä hyödynnettävä työkalu. Liikennemerkkirekisteri oli koettu raskaskäyttöisyytensä takia lähinnä lain vaatimaksi rasitteeksi, jota ei voitu hyödyntää suunnittelun työkaluna potentiaalistaan huolimatta. Työn tilaajana toimi Tampereen kaupungin Liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikkö.
Liikennemerkkien päivitystarpeen kartoituksessa työtiedostoon koottiin olemassa olevat liikennemerkit sekä tarvittavat keskilinja-aineistot, joiden avulla muodostettiin kuva kohdealueen liikenteenohjauksesta, sekä sen puutteista. Kartoituksen pohjalta laadittiin liikennemerkkien päivityssuunnitelmat, joista ilmeni kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpien
päivitystarve. Uusia lisäkilpiä Kaukajärven alueelle esitettiin asennettaviksi yhteensä 173 kappaletta. Liikennemerkkisuunnitelmien laadinnassa suunnitelmien sisällöllisistä asioista käytiin keskustelua yhdessä asennustöistä vastaavan Tampereen Infra Oyn kanssa, jotta myös heidän toiveensa voitiin huomioida paremmin.
Tämän opinnäytetyön aikana selkeimmäksi kehityskohteeksi havaittiin kaupungin liikennemerkkirekisteri, joka raskaan sekä monimutkaisen rakenteensa takia ei soveltunut suoraan suunnittelun lähtötiedoksi. Rekisterin raskauden takia suunnittelu havaittiin paremmaksi siirtää erilliseen työtiedostoon, mutta tähän siirryttäessä osa suunnittelun vaatimista ominaisuustiedoista, muun muassa tieto olemassa olevista lisäkilvistä, katosi. Tiedonsiirrolliset ongelmat ilmenivät ominaisuustiedoissa, jotka olivat linkitetty omista tiedostoistaan osaksi rekisteriä.
Tässä opinnäytetyössä pilotoitua toimintatapaa ei voi suoraan suositella jatkossa käytettäväksi. Tiedonsiirrollisten haasteidensa takia pohjatietojen kokoaminen liikennemerkkirekisteristä vaati huomattavaa käsittelyä, joka saattaa kasvattaa virhealttiutta. Haasteistaan huolimatta tällä työllä tunnistettiin liikennemerkkirekisterin selkeitä kehityskohteita liikennesuunnittelijan näkökulmasta, jotta rekisteristä saataisiin jatkossa paremmin hyödynnettävä työkalu. Liikennemerkkirekisterin osalta kehitystyö on aloitettu jo tämän työn aikana, jonka tulosten pohjalta yhdessä tässä työssä pilotoidun toimintamallin kanssa, saadaan tulevaisuudessa varmasti muotoiltua selkeät raamit liikennemerkkien massapäivitysprosessille uuden tieliikennelain siirtymäaikojen puitteissa.
Liikennemerkkien päivitystarpeen kartoituksessa työtiedostoon koottiin olemassa olevat liikennemerkit sekä tarvittavat keskilinja-aineistot, joiden avulla muodostettiin kuva kohdealueen liikenteenohjauksesta, sekä sen puutteista. Kartoituksen pohjalta laadittiin liikennemerkkien päivityssuunnitelmat, joista ilmeni kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpien
päivitystarve. Uusia lisäkilpiä Kaukajärven alueelle esitettiin asennettaviksi yhteensä 173 kappaletta. Liikennemerkkisuunnitelmien laadinnassa suunnitelmien sisällöllisistä asioista käytiin keskustelua yhdessä asennustöistä vastaavan Tampereen Infra Oyn kanssa, jotta myös heidän toiveensa voitiin huomioida paremmin.
Tämän opinnäytetyön aikana selkeimmäksi kehityskohteeksi havaittiin kaupungin liikennemerkkirekisteri, joka raskaan sekä monimutkaisen rakenteensa takia ei soveltunut suoraan suunnittelun lähtötiedoksi. Rekisterin raskauden takia suunnittelu havaittiin paremmaksi siirtää erilliseen työtiedostoon, mutta tähän siirryttäessä osa suunnittelun vaatimista ominaisuustiedoista, muun muassa tieto olemassa olevista lisäkilvistä, katosi. Tiedonsiirrolliset ongelmat ilmenivät ominaisuustiedoissa, jotka olivat linkitetty omista tiedostoistaan osaksi rekisteriä.
Tässä opinnäytetyössä pilotoitua toimintatapaa ei voi suoraan suositella jatkossa käytettäväksi. Tiedonsiirrollisten haasteidensa takia pohjatietojen kokoaminen liikennemerkkirekisteristä vaati huomattavaa käsittelyä, joka saattaa kasvattaa virhealttiutta. Haasteistaan huolimatta tällä työllä tunnistettiin liikennemerkkirekisterin selkeitä kehityskohteita liikennesuunnittelijan näkökulmasta, jotta rekisteristä saataisiin jatkossa paremmin hyödynnettävä työkalu. Liikennemerkkirekisterin osalta kehitystyö on aloitettu jo tämän työn aikana, jonka tulosten pohjalta yhdessä tässä työssä pilotoidun toimintamallin kanssa, saadaan tulevaisuudessa varmasti muotoiltua selkeät raamit liikennemerkkien massapäivitysprosessille uuden tieliikennelain siirtymäaikojen puitteissa.