Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Itämeri-toimintapaketti lukiolaisille

Takaeilola, Maria (2024)

 
Avaa tiedosto
Takaeilola_Maria.pdf (2.290Mt)
Lataukset: 


Takaeilola, Maria
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432931
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli Itämeri-toimintapaketti lukiolaisille. Opinnäytetyön tilaajana toimi lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliitto. Paketin tavoitteena oli mahdollistaa matalan kynnyksen suojelutoimien tekoa lukiolaisille. Tavoitteeseen kuului myös saada enemmän nuoria mukaan Luontoliiton Itämeri-ryhmään, sillä heidän tarkoituksenaan on tavoittaa nuoria valtakunnallisesti.

Opinnäytetyön teoriapohja keskittyi pääosin ihmisen toiminnan vaikutuksiin Itämeressä. Siinä käsiteltiin sekä negatiivisia, että positiivisia vaikutuksia. Negatiivisista vaikutuksista eniten tietoa oli rehevöitymisestä sekä kalastuksesta, sillä ne ovat yhteydessä toimintapaketin tehtäviin ja niissä esiintyvään teoriaan. Teoriapohjassa kerrottiin myös meripolitiikan moninaisista vaikutuksista Itämeren tilaan. Siinä mainittiin erilaisia sopimuksia, lakeja ja säädöksiä, mitkä pyrkivät suojelemaan Itämerta. Myös kansainvälisten sopimusten tärkeydestä kerrottiin. Teoriapohjassa esiteltiin yksittäisten ihmisten mahdollisuuksista suojella Itämerta. Näitä olivat esimerkiksi ruokavalion muutos, ennallistaminen ja päättäjiin vaikuttaminen.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen kyselytutkimus. Kysely lähetettiin Itämerilukioiden opettajille ja oppilaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimintapaketin toimivuutta lukioympäristössä. Siinä kysyttiin palautetta tehtävien visuaalisesta sekä sisällöllisestä toimivuudesta, sekä toimintapaketin sisäistämisestä esimerkiksi lukion temaattisiin opintoihin. Kyselystä saatiin ideoita paketin kehittämistä varten ja muutoksia tehtiin pakettiin näiden kommenttien perusteella. Esimerkiksi joidenkin tehtävien kohdalla tehtävänanto oli liian helppo ja joidenkin kohdalla visuaalisesti vaikeasti ymmärrettävä. Kysely antoi tärkeää pedagogista näkemystä tehtävien rakentamiseen.

Opinnäytetyö mahdollisti Luontoliitolle kehittää heidän Itämeri-toimintaansa. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa toimintapaketin mahdollisuuksista lukioympäristössä. Sen myötä tehtävistä kehittyi toimivimpia ja opettavaisempia. Itämeri-toimintapaketti on konkreettinen väline nuorten luonnonsuojelun innostamisessa ja sen tehtävät mahdollistavat Itämeren suojelun jokapäiväisessä elämässä.
Avainsanat: Itämeri, lukio, toimintapaketti
 
The purpose of the practice-based thesis was to create a Baltic Sea action package for secondary school students. The commissioner of the thesis was Luontoliitto, the Finnish Nature Association, which is an environmental organization for children and the youth. The aim of the package was to enable low threshold protection acts possible for upper secondary school students. The objective of the thesis was also to get more young people to join The Finnish Nature Association’s Baltic Sea action group since their goal is to reach the young nationwide.

The knowledge base of the thesis focused on the effects of human activities in the Baltic Sea. It discussed both negative and positive impacts. Particularly, the negative impacts were related to eutrophication and fishing because they were linked to the action package’s tasks and the theoretical background presented in them. In addition, the maritime policy and its effects on the Baltic Sea were clarified. To various agreements, laws and regulations to protect the Baltic Sea were referred in the thesis as well as the importance of international agreements The theoretical part also involved single person’s possibilities to protect the Baltic Sea, for example, by changing one’s diet, restoration and influencing decision-makers.

The research method used was a qualitative survey that was sent to the Baltic Sea upper secondary school teachers and students. The purpose of the research was to examine the functionality of the action package in the upper secondary school environment. The inquiry asked for feedback on the visual functionality of the tasks and the content functionality as well as on integrating the action package into schools’ thematic studies. The survey provided ideas to develop the package, and it was modified based on the comments. Based on the responses, some tasks had too easy an assignment and some were visually hard to understand so it was possible to include some pedagogical insight into the construction of the tasks.

In conclusion, the thesis enabled the commissioner to develop their Baltic Sea activities, getting information on the possibilities for the action package in the upper secondary school environment and making the tasks more functional and educational. The Baltic Sea action package for secondary school students was a concrete tool for inspiring the youth to protect the nature and the Baltic Sea in everyday life.
Keywords: Baltic Sea, secondary school student, action package
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste