Ajosimulaation luominen Unity-pelimoottorilla
Ojanen, Arttu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733619
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käy läpi yksinkertaisen ajosimulaation luomisen. Ajosimulaatio tehdään Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuden tavoitteena on antaa alustava tietopohja toiminnallisen osuuden tueksi. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi ajosimulaation luonnin vaiheet. Simulaation tavoitteena on jäljentää auton realistisen käyttäytymisen kannalta keskeiset ominaisuudet, jotka ovat renkaat, moottori, vaihteisto ja pitovoima.
Teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa kerrotaan ajosimulaatioista. Siinä selitetään, mitä ajosimulaatiot ovat ja mitkä ovat niiden käyttötarkoitukset. Luvussa kerrotaan myös historian ensimmäisestä ajosimulaatiosta, ja minkälaisia ajosimulaatiot ovat nykypäivänä.
Teoriaosuuden toisessa pääluvussa kerrotaan Unity-pelimoottorista. Tässä luvussa kerrotaan mikä Unity on, ja mitä pelimoottorit ovat. Luvussa käydään myös läpi, miten Unityn käyttöliittymä toimii, miltä se näyttää, sekä myös, mikä Unityn Asset Store on ja miten sitä käytetään.
Toiminnallisessa osuudessa käydään yksityiskohtaisesti läpi simulaation luomisen eri vaiheet. Osuus alkaa projektin luonnista, jonka jälkeen hankitaan testauksessa tarvittavat materiaalit, ja luodaan yksinkertainen testausympäristö. Seuraavaksi simulaation jokaisen ominaisuuden luominen käydään yksityiskohtaisesti läpi, kertomalla miten ominaisuudet tehdään C# -skriptillä, miten skriptit toimivat ja havainnollistamalla kuvien avulla.
Teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa kerrotaan ajosimulaatioista. Siinä selitetään, mitä ajosimulaatiot ovat ja mitkä ovat niiden käyttötarkoitukset. Luvussa kerrotaan myös historian ensimmäisestä ajosimulaatiosta, ja minkälaisia ajosimulaatiot ovat nykypäivänä.
Teoriaosuuden toisessa pääluvussa kerrotaan Unity-pelimoottorista. Tässä luvussa kerrotaan mikä Unity on, ja mitä pelimoottorit ovat. Luvussa käydään myös läpi, miten Unityn käyttöliittymä toimii, miltä se näyttää, sekä myös, mikä Unityn Asset Store on ja miten sitä käytetään.
Toiminnallisessa osuudessa käydään yksityiskohtaisesti läpi simulaation luomisen eri vaiheet. Osuus alkaa projektin luonnista, jonka jälkeen hankitaan testauksessa tarvittavat materiaalit, ja luodaan yksinkertainen testausympäristö. Seuraavaksi simulaation jokaisen ominaisuuden luominen käydään yksityiskohtaisesti läpi, kertomalla miten ominaisuudet tehdään C# -skriptillä, miten skriptit toimivat ja havainnollistamalla kuvien avulla.