Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LuontoNoppa-hybridipelin kehittäminen ikääntyneille asiakkaille

Nylander, Maija (2024)

Avaa tiedosto
Nylander_Maija.pdf (1.718Mt)
Lataukset: 


Nylander, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää luontoperustaisuutta ja pelillisyyttä ikääntyneiden yhteisöllisyyden, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämisessä. Kehittämistyön taustalla oli tarve toteuttaa luontoreseptien ideologiaa hyödyntävä sovellus, joka toimisi etäryhmänohjauksen työvälineenä ikääntyneille ja heidän parissaan työskenteleville ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui LuontoNoppa-hybridipelin kehittäminen osallistamalla ikääntyneet asiakkaat pelin kehittämisprosessiin. Opinnäytetyön testaukset toteutettiin ikääntyneiden asiakkaiden kanssa Porin DiakonAsumisen tiloissa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vanhustyön keskusliiton ja Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa.

Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntävä opinnäytetyö keskittyi etäyhteyksiä ja fyysisiä lautapelin elementtejä yhdistävään LuontoNoppa-hybridipelin kehittämiseen. Opinnäytetyössä toteutetut pelin testaukset toteutettiin kahdessa LuontoNoppa-hybridipelituokiossa, joiden osallistujat koostuivat digiorientoituneista ikääntyneistä asiakkaita. Kehittämistyöhön liittyvä aineistonkeruu toteutettiin kirjallisuutta hyödyntäen sekä kartoittamalla ikääntyneiden ja asiantuntijoiden käyttäjäkokemuksia. Käyttäjäkokemuksen osalta aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja palautekeskusteluiden avulla. Käyttäjäkokemusta kartoittavan aineiston tulosten perusteella kehitettiin ryhmänohjaajien työkaluksi suunniteltu LuontoNoppa-hybridipelin prototyyppi. Prototyyppiä testasi neljä asiantuntijaa, joilla on kokemusta ikääntyneiden ryhmänohjauksesta. He antoivat prototyypistä kehittämisehdotuksia palautelomakkeiden avulla.

Ikääntyneiden havainnoinnin ja palautekeskustelujen tulosten mukaan ikääntyneet olivat tyytyväisiä LuontoNoppa-hybridipelin sisältöihin ja pelin kehittymiseen. Prototyyppiä testanneet asiantuntijat olivat puolestaan tyytyväisiä pelin rakenteeseen ja estetiikkaan. Tulokset havainnointi ja palautekeskusteluista sekä prototyypin testauksista osoittivat lisäksi, että LuontoNoppa-hybridipeli pystyy tukemaan ikääntyneiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta. Ikääntyneet sekä asiantuntijat esittivät tärkeimmäksi jatkokehittämisaiheeksi pelin saavutettavuuden parantamisen, joka mahdollistaisi erilaisten käyttäjäryhmien osallistumisen pelin pelaamiseen. Ikääntyneet ja asiantuntijat ehdottivat saavutettavuuden parantamiseksi useampien pelitasojen lisäämistä, jotta myös muistisairaat asiakkaat pystyisivät osallistua pelin pelaamiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pelin jatkokehittämisessä, jonka lisäksi se antaa tietoa palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä vastaavissa kehittämisprojekteissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste