Nykypäivän työelämän johtajuusvaatimukset asiantuntijaorganisaatiossa. Tiimiakatemian päällikköroolien antamat valmiudet
Sopanen, Ida; Luhtanen, Leila (2024)
Sopanen, Ida
Luhtanen, Leila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka hyvin Tiimiakatemian päällikköroolit valmistavat opiskelijoita asiantuntijaorganisaatioiden johtajuusvaatimuksiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu ihmiskeskeiseen johtamiseen, tiimityöskentelyyn ja itseohjautuvuuteen. Näiden teorioiden avulla tarkasteltiin, miten Tiimiakatemian päällikköroolit kehittävät opiskelijoiden johtamistaitoja ja valmiuksia vastata nykypäivän työelämän haasteisiin.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketoiminnan yksikkö Tiimiakatemia. Tiimiakatemian opiskelijat perustavat osuuskunnan ja oppivat johtamistaitoja käytännön projektien kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Tiimiakatemian päällikköroolit valmistavat opiskelijoita asiantuntijaorganisaatioiden johtajuusvaatimuksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat olivat Tiimiakatemian päällikkörooleissa toimineita henkilöitä, jotka työskentelevät nykyisin asiantuntijaorganisaatioiden johtotehtävissä. Haastattelujen perusteella Tiimiakatemian päällikköroolit kehittävät erityisesti itseohjautuvuutta, tiimityöskentelytaitoja ja ihmislähtöistä johtamista.
Tulokset osoittivat, että Tiimiakatemian päällikköroolit tarjoavat opiskelijoille vahvoja valmiuksia nykypäivän työelämän johtajuusvaatimuksiin. Itseohjautuvuus, tiimityöskentely, ihmislähtöisyys johtamisessa ja resilienssi ovat keskeisiä taitoja, joita päällikköroolit kehittävät. Taloudellisen johtamisen ja substanssiosaamisen vahvistaminen on kuitenkin tärkeää, jotta opiskelijat voivat vastata kaikkiin työelämän haasteisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tiimiakatemian päällikköroolit valmistavat opiskelijoita hyvin asiantuntijaorganisaatioiden johtajuusvaatimuksiin, mutta talous- ja substanssiosaamisen kehittämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketoiminnan yksikkö Tiimiakatemia. Tiimiakatemian opiskelijat perustavat osuuskunnan ja oppivat johtamistaitoja käytännön projektien kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Tiimiakatemian päällikköroolit valmistavat opiskelijoita asiantuntijaorganisaatioiden johtajuusvaatimuksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat olivat Tiimiakatemian päällikkörooleissa toimineita henkilöitä, jotka työskentelevät nykyisin asiantuntijaorganisaatioiden johtotehtävissä. Haastattelujen perusteella Tiimiakatemian päällikköroolit kehittävät erityisesti itseohjautuvuutta, tiimityöskentelytaitoja ja ihmislähtöistä johtamista.
Tulokset osoittivat, että Tiimiakatemian päällikköroolit tarjoavat opiskelijoille vahvoja valmiuksia nykypäivän työelämän johtajuusvaatimuksiin. Itseohjautuvuus, tiimityöskentely, ihmislähtöisyys johtamisessa ja resilienssi ovat keskeisiä taitoja, joita päällikköroolit kehittävät. Taloudellisen johtamisen ja substanssiosaamisen vahvistaminen on kuitenkin tärkeää, jotta opiskelijat voivat vastata kaikkiin työelämän haasteisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tiimiakatemian päällikköroolit valmistavat opiskelijoita hyvin asiantuntijaorganisaatioiden johtajuusvaatimuksiin, mutta talous- ja substanssiosaamisen kehittämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota.