Iholla-iltojen vaikutus asiakaskokemukseen ja kuluttajakäyttäytymiseen : case Ravintola Revolution
Pennanen, Jessika; Rissanen, Inka (2024)
Pennanen, Jessika
Rissanen, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833658
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen asiakaskokemus kuluttajille muodostuu ravintola Revolutionin järjestämistä Iholla-illoista ja miten Iholla-illat vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen. Tutkimuksen avulla haluttiin saada kattava tieto ja ymmärrys kuluttajan asiakaskokemuksesta ja käyttäytymisestä sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tutkimuksen avulla tarkasteltiin asiakaskokemuksen ja kuluttajakäyttäytymisen välistä yhteyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, jota jaettiin valituissa sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksen kohderyhmää oli kuluttajat, jotka olivat viimeisen vuoden aikana käyneet ravintola Revolutionin Iholla-illassa. Vastauksia saatiin yhteensä 282, joista 258 oli kohderyhmään sopivia.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajien asiakaskokemukset olivat pääosin positiivisia. Tämä selvitettiin kolmen muuttujan avulla eli mittaamalla kuluttajien yleistä tyytyväisyyttä, suositteluastetta sekä asiakasuskollisuutta. Kuluttajat odottivat eniten Iholla-illoissa esiintyjää, tunnelmaa sekä hauskan-pitoa ystävien kanssa, ja nämä myös koettiin tapahtumien parhaiten onnistuneiksi tekijöiksi. Tutkimustulosten mukaan kuluttajien käyttäytymiseen vaikutti eniten sosiaaliset tekijät, joita oli ystävien osallistuminen sekä esiintyjävalinnat. Lisäksi tutkimus osoitti, että kuluttajan kokemuksella on yhteys siihen, palaako kuluttaja uudestaan Iholla-iltaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, jota jaettiin valituissa sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksen kohderyhmää oli kuluttajat, jotka olivat viimeisen vuoden aikana käyneet ravintola Revolutionin Iholla-illassa. Vastauksia saatiin yhteensä 282, joista 258 oli kohderyhmään sopivia.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajien asiakaskokemukset olivat pääosin positiivisia. Tämä selvitettiin kolmen muuttujan avulla eli mittaamalla kuluttajien yleistä tyytyväisyyttä, suositteluastetta sekä asiakasuskollisuutta. Kuluttajat odottivat eniten Iholla-illoissa esiintyjää, tunnelmaa sekä hauskan-pitoa ystävien kanssa, ja nämä myös koettiin tapahtumien parhaiten onnistuneiksi tekijöiksi. Tutkimustulosten mukaan kuluttajien käyttäytymiseen vaikutti eniten sosiaaliset tekijät, joita oli ystävien osallistuminen sekä esiintyjävalinnat. Lisäksi tutkimus osoitti, että kuluttajan kokemuksella on yhteys siihen, palaako kuluttaja uudestaan Iholla-iltaan.