Markkinointikanavien käyttö asiakkaiden keskuudessa, Case: Kylpylähotelli Peurunka
Kivelä, Ronja (2024)
Kivelä, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733605
Tiivistelmä
Markkinoinnin merkitys yrityksen liiketoiminnan hyväksi kasvaa koko ajan, varsinkin, kun on jo pidemmän aikaa eletty digitalisaation aikakaudella. Yrityksissä toteutettavassa markkinoinnissa pyritään tehokkuuteen ja tuloksellisuuteen. Jotta nämä tavoitteet ovat saavutettavissa, tulee markkinoinnin olla sisällöltään kiinnostavaa, mutta ennen kaikkea yrityksen tulee olla selvillä siitä, mitkä markkinointikanavat ovat heille kannattavimpia käyttää.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkimuksen avulla selvittää, mitä markkinointikanavia kylpylähotelli Peurungan asiakkaat käyttävät. Haluttiin saada tietoa siitä, mihin markkinointikanavaan tuotettu sisältö saavuttaa suurimman näkyvyyden yrityksen asiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyrittiin siis selvittämään, mihin markkinoinnin väylään panostaminen olisi yritykselle kannattavinta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jonka perusjoukko koostui toimeksiantajayrityksen asiakkaista. Aineisto (n=1125) kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä, joka jaettiin nettilinkkinä kohderyhmälle. Kysely oli strukturoitu, ja se koostui valinta- ja monivalintakysymyksistä, sekä sisälsi yhden avoimen kysymyksen, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien taustatietoja, kylpylähotellien palveluiden käyttöä sekä markkinointikanavien käyttöä.
Suosituimmaksi sosiaalisen median markkinointikanavaksi tulosten perusteella erottui Facebook. Myös Instagram nousi esiin toiseksi suosituimpana sosiaalisen median markkinointikanavana. Tulokset osoittivat, että useat asiakkaat suosivat myös muita, kuin sosiaalisen median markkinointikanavia, kuten sähkö-postimarkkinointia. Muiden sosiaalisen median markkinointikanavien suosio osoittautui kohtalaisen vähäiseksi.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että sosiaalisen median markkinoinnissa yrityksen kannattaa jatkossakin panostaa Facebook- ja Instagram-markkinointiin, sekä myös pitäytyä aktiivisena perinteisemmän markkinoinnin väylien käytössä. Tuloksista voitiin tehdä johtopäätöksiä, että toimeksiantajayrityksen asiakaskunta koostuu pääosin vanhemman ikäluokan edustajista, joille sosiaalisen median markkinointikanavat eivät välttämättä ole ensisijainen tiedonhakuväylä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkimuksen avulla selvittää, mitä markkinointikanavia kylpylähotelli Peurungan asiakkaat käyttävät. Haluttiin saada tietoa siitä, mihin markkinointikanavaan tuotettu sisältö saavuttaa suurimman näkyvyyden yrityksen asiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyrittiin siis selvittämään, mihin markkinoinnin väylään panostaminen olisi yritykselle kannattavinta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus, jonka perusjoukko koostui toimeksiantajayrityksen asiakkaista. Aineisto (n=1125) kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä, joka jaettiin nettilinkkinä kohderyhmälle. Kysely oli strukturoitu, ja se koostui valinta- ja monivalintakysymyksistä, sekä sisälsi yhden avoimen kysymyksen, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien taustatietoja, kylpylähotellien palveluiden käyttöä sekä markkinointikanavien käyttöä.
Suosituimmaksi sosiaalisen median markkinointikanavaksi tulosten perusteella erottui Facebook. Myös Instagram nousi esiin toiseksi suosituimpana sosiaalisen median markkinointikanavana. Tulokset osoittivat, että useat asiakkaat suosivat myös muita, kuin sosiaalisen median markkinointikanavia, kuten sähkö-postimarkkinointia. Muiden sosiaalisen median markkinointikanavien suosio osoittautui kohtalaisen vähäiseksi.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että sosiaalisen median markkinoinnissa yrityksen kannattaa jatkossakin panostaa Facebook- ja Instagram-markkinointiin, sekä myös pitäytyä aktiivisena perinteisemmän markkinoinnin väylien käytössä. Tuloksista voitiin tehdä johtopäätöksiä, että toimeksiantajayrityksen asiakaskunta koostuu pääosin vanhemman ikäluokan edustajista, joille sosiaalisen median markkinointikanavat eivät välttämättä ole ensisijainen tiedonhakuväylä.