Digipedagogiikkaa kehittämässä ja jalkauttamassa - katsaus digilehtoritoiminnan viiteen ensimmäiseen toimintavuoteen
Editoija
Uusi-Mäkelä, Mikael
Viljanen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-710-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-710-2
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulun digilehtoritoiminta käynnistyi vuonna 2020 osana korkeakoulun strategista tavoitetta lisätä avoimia digitaalisia opintoja ja laajentaa niiden saatavuutta. Tämän julkaisun artikkelit tarjoavat katsauksen toiminnan viiteen ensimmäiseen vuoteen ja esittelevät digilehtoreiden työtä eri koulutusaloilla.
Digilehtorit ovat toimineet tärkeässä roolissa kehittäessään yhtenäisiä digipedagogisia käytänteitä, luodessaan yhteisiä oppimateriaaleja ja jalkauttaessaan yhteisiä ratkaisuja kollegoiden käyttöön. Toiminnallaan he ovat vahvistaneet opiskelijoiden tasavertaista oppimiskokemusta sekä vähentäneet opettajien päällekkäistä työtä.
Julkaisussa kuvataan, kuinka digilehtoritoiminta on kehittynyt yhteistyössä Laurean eri yksiköiden ja digipedagogisen kehittämistiimin kanssa ja luonut vahvan perustan digitaalisen opetuksen tulevaisuudelle. Tämä julkaisu tarjoaa katsauksen Laurean digilehtorimalliin ja toimii toivon mukaan inspiraationa muille oppilaitoksille kehittää vastaavaa, yhteisöllistä ja yksikkörajat ylittävää toimintaa, jonka tähtäimenä on avoimet, korkealaatuiset digitaaliset opinnot.
Digilehtorit ovat toimineet tärkeässä roolissa kehittäessään yhtenäisiä digipedagogisia käytänteitä, luodessaan yhteisiä oppimateriaaleja ja jalkauttaessaan yhteisiä ratkaisuja kollegoiden käyttöön. Toiminnallaan he ovat vahvistaneet opiskelijoiden tasavertaista oppimiskokemusta sekä vähentäneet opettajien päällekkäistä työtä.
Julkaisussa kuvataan, kuinka digilehtoritoiminta on kehittynyt yhteistyössä Laurean eri yksiköiden ja digipedagogisen kehittämistiimin kanssa ja luonut vahvan perustan digitaalisen opetuksen tulevaisuudelle. Tämä julkaisu tarjoaa katsauksen Laurean digilehtorimalliin ja toimii toivon mukaan inspiraationa muille oppilaitoksille kehittää vastaavaa, yhteisöllistä ja yksikkörajat ylittävää toimintaa, jonka tähtäimenä on avoimet, korkealaatuiset digitaaliset opinnot.