Asiantuntijabrändin rakentaminen LinkedInissä: Case M3 Asunnot Oy
Pasanen, Akseli; Salpakari, Juuso (2024)
Pasanen, Akseli
Salpakari, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633552
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi M3 Asunnot Oy, joka on Keski-Suomessa toimiva kiinteistökehitysalan yritys. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten kiinteistökehitysalan asiantuntijabrändiä rakennetaan LinkedInissä. Tutkimuksessa selvitettiin kiinteistöalan ja sen sidosryhmien käsityksiä koskien vahvan asiantuntijabrändin rakentumista kiinteistökehitysalalla, luotettavuuteen ja asiantuntijuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä millainen sisältö on kiinnostavaa ja asiantuntevaa. Toimeksiantaja ei ole aiemmin tutkinut näitä asioita, eikä aiempaa tutkimusta asiantuntijabrändin rakentamisesta kiinteistökehitysalalla LinkedInissä ole tehty. Tutkimuksen avulla voidaan tulevaisuudessa aloittaa rakentamaan M3 Asunnot Oy:n asiantuntijabrändiä, yrityksen toimitusjohtajan henkilökohtaisen LinkedIn-profiilin kautta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, jota jaettiin LinkedInissä ja sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 115 kohderyhmän edustajaa, jotka edustivat kiinteistöalan ja sen sidosryhmien keskeisimpiä toimialoja. Vastaajat edustivat maantieteellisesti koko Suomen aluetta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että asiantuntijabrändin rakentaminen kiinteistökehityssalalla LinkedInissä on kannattavaa ja ajankohtaista. M3 Asunnot Oy:n kannalta hyödyllisimmät tutkimustulokset liittyvät uuteen tietoon kohderyhmän sisällön kuluttamisesta sekä asiantuntijuutta ja luotettavuutta edistävistä tekijöistä. Tutkimuksesta selvisi, että kohderyhmän edustajat pitävät asiantuntijan LinkedIn-profiilia ja aktiivisuutta merkittävänä tekijänä arvioitaessa asiantuntijuutta. Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä oli ajantasaisen toimialatuntemuksen sekä ratkaisukeskeisyyden ja ongelmanratkaisukyvyn merkitys, vahvimpina yksittäisinä tekijöinä arvioitaessa asiantuntijuutta ja luotettavuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, jota jaettiin LinkedInissä ja sähköpostitse. Tutkimukseen vastasi 115 kohderyhmän edustajaa, jotka edustivat kiinteistöalan ja sen sidosryhmien keskeisimpiä toimialoja. Vastaajat edustivat maantieteellisesti koko Suomen aluetta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että asiantuntijabrändin rakentaminen kiinteistökehityssalalla LinkedInissä on kannattavaa ja ajankohtaista. M3 Asunnot Oy:n kannalta hyödyllisimmät tutkimustulokset liittyvät uuteen tietoon kohderyhmän sisällön kuluttamisesta sekä asiantuntijuutta ja luotettavuutta edistävistä tekijöistä. Tutkimuksesta selvisi, että kohderyhmän edustajat pitävät asiantuntijan LinkedIn-profiilia ja aktiivisuutta merkittävänä tekijänä arvioitaessa asiantuntijuutta. Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä oli ajantasaisen toimialatuntemuksen sekä ratkaisukeskeisyyden ja ongelmanratkaisukyvyn merkitys, vahvimpina yksittäisinä tekijöinä arvioitaessa asiantuntijuutta ja luotettavuutta.