Nykyisten ja tulevien työnhakijoiden ajatuksia työpaikkailmoituksista
Lakkala, Anniina (2024)
Lakkala, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833702
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja kilpailu osaavista työntekijöistä on merkittävästi kasvanut. Työpaikkailmoitus on useimmiten rekrytointiprosessin yksi ensimmäisistä vaiheista ja ensimmäinen asia, jonka työnhakijat näkevät. Tämän vuoksi ilmoituksen suunnitteluun ja toteutukseen olisi tärkeää panostaa riittävästi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nykyisten ja tulevien työnhakijoiden ajatuksia siitä, millainen on hyvä, houkutteleva ja kiinnostava työpaikkailmoitus ja mitä rekrytointikanavia työnhakijat eniten käyttävät. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää millainen on hyvä, houkutteleva ja kiinnostava työpaikkailmoitus. Alaongelmiksi valikoitui 1) Mitä työnhakijat toivovat työpaikkailmoitukselta? 2) Minkälainen visuaalisuus puhuttelee työnhakijoita? 3) Mitä kautta työnhakijat saavuttavat työpaikkailmoituksen?
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessia, rekrytointikanavia, työantajamielikuvaa, rekrytointiin liittyvää lainsäädäntöä sekä työpaikkailmoitukseen liittyen ilmoituksen sisältöä, rakennetta ja visuaalisuutta sekä työpaikkailmoituksen jättämistä. Teoreettisessa osuudessa käytettiin aiheeseen nojautuvaa painettua kirjallisuutta, e-kirjoja, artikkeleita sekä aikaisempia tutkimustuloksia.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin 6–10/2024 välisenä aikana. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset työnhakupalvelut ovat käytetyimpiä työnhakukanavia. Tulokset osoittivat, että työpaikkailmoituksen olisi tärkeä sisältää tietoa työajasta ja palkasta, odotuksia työnhakijasta, tietoa työssä vaadittavista taidoista ja ominaisuuksista, selkeää tietoa haun seuraavasta vaiheesta sekä kuvaus työnantajasta. Tärkeimpänä tietona pidetään kuvausta työtehtävästä.
Visuaalisuuden osalta ilmoituksen olisi hyvä sisältää kuvia ja luetteloita. Tekstin tulisi olla selkeää ja helposti luettavaa. Tutkimustulokset osoittivat sen, että ihmisillä on omia mieltymyksiä ja toiveita, mutta tietyt toiveet korostuivat useamman vastaajan kohdalla antaen suuntaa antavia vinkkejä työpaikkailmoituksen laatimiseen tai päivittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nykyisten ja tulevien työnhakijoiden ajatuksia siitä, millainen on hyvä, houkutteleva ja kiinnostava työpaikkailmoitus ja mitä rekrytointikanavia työnhakijat eniten käyttävät. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää millainen on hyvä, houkutteleva ja kiinnostava työpaikkailmoitus. Alaongelmiksi valikoitui 1) Mitä työnhakijat toivovat työpaikkailmoitukselta? 2) Minkälainen visuaalisuus puhuttelee työnhakijoita? 3) Mitä kautta työnhakijat saavuttavat työpaikkailmoituksen?
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin rekrytointiprosessia, rekrytointikanavia, työantajamielikuvaa, rekrytointiin liittyvää lainsäädäntöä sekä työpaikkailmoitukseen liittyen ilmoituksen sisältöä, rakennetta ja visuaalisuutta sekä työpaikkailmoituksen jättämistä. Teoreettisessa osuudessa käytettiin aiheeseen nojautuvaa painettua kirjallisuutta, e-kirjoja, artikkeleita sekä aikaisempia tutkimustuloksia.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin 6–10/2024 välisenä aikana. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset työnhakupalvelut ovat käytetyimpiä työnhakukanavia. Tulokset osoittivat, että työpaikkailmoituksen olisi tärkeä sisältää tietoa työajasta ja palkasta, odotuksia työnhakijasta, tietoa työssä vaadittavista taidoista ja ominaisuuksista, selkeää tietoa haun seuraavasta vaiheesta sekä kuvaus työnantajasta. Tärkeimpänä tietona pidetään kuvausta työtehtävästä.
Visuaalisuuden osalta ilmoituksen olisi hyvä sisältää kuvia ja luetteloita. Tekstin tulisi olla selkeää ja helposti luettavaa. Tutkimustulokset osoittivat sen, että ihmisillä on omia mieltymyksiä ja toiveita, mutta tietyt toiveet korostuivat useamman vastaajan kohdalla antaen suuntaa antavia vinkkejä työpaikkailmoituksen laatimiseen tai päivittämiseen.