Instagram-strategia vähittäiskaupan yritykselle
Ojala, Iida-Maria (2024)
Ojala, Iida-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733630
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on viestinnän muoto, joka poikkeaa perinteisestä viestinnästä käyttäjien toimiessa sekä tiedon tuottajana että välittäjänä samanaikaisesti, ja ollessaan suorassa vuorovaikutuksessa keskenään. Tämän vuorovaikutuksen kautta luodaan uusia ja ylläpidetään olemassa olevia suhteita. Yrityksen näkökulmasta sosiaalinen media voidaan nähdä asiakkaiden sitoutumisena yrityksen toimintaan ja vuorovaikutuskanavana asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen media on sisältöjen jakamista, kuulumista yhteisöihin ja verkostoitumista.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Instagramissa luotavaan sisältöön. Instagram on sosiaalisen median alusta, joka on suosittu yrityskäytössä. Se perustuu kuvien ja videoiden jakamiselle. Julkaisut-ominaisuuden lisätään pysyviä kuvia tai videoita, kun taas tarinat-osiosta ne poistuvat 24 tunnin kuluessa, mikäli käyttäjä ei tallenna niitä omaan arkistoonsa. Instagramiin julkaistavassa sisällössä on tärkeää autenttisuus, laadukkaat kuvat ja selkeä teema.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena. Opinnäytetyössä luotiin vähittäiskaupan yritykselle sosiaalisen median strategia ja vuosikello sisällön tuottamisen tueksi. Lisäksi opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaista sisältöä vähittäiskaupan yrityksen kannattaisi tuottaa Instagram-tililleen, ja minkälainen sisältö olisi seuraajien kannalta kiinnostavinta. Kvantitatiivista tutkimusaineistoa kerättiin opinnäytetyötä varten luodulla automaatiotyökalulla seuraamalla 786 vähittäiskaupan Instagram-tilin tietoja ja valikoitujen yritysten tuottamaa sisältöä 32 päivän ajan. Kerätty 1512 Instagram-tarinan aineisto analysoitiin havainnointitaulukon avulla.
Tutkimuksessa todettiin säännöllisesti tasalaatuista ja laadukasta sisältöä Instagramiin päivittävien vähittäiskaupan yritysten saavan kasvatettuaan seuraajamääriään. Lisäksi todettiin, että sisältöjen suunnittelu etukäteen ja tavoitteiden tarkka määrittely auttavat yritystä onnistumaan strategiassaan.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Instagramissa luotavaan sisältöön. Instagram on sosiaalisen median alusta, joka on suosittu yrityskäytössä. Se perustuu kuvien ja videoiden jakamiselle. Julkaisut-ominaisuuden lisätään pysyviä kuvia tai videoita, kun taas tarinat-osiosta ne poistuvat 24 tunnin kuluessa, mikäli käyttäjä ei tallenna niitä omaan arkistoonsa. Instagramiin julkaistavassa sisällössä on tärkeää autenttisuus, laadukkaat kuvat ja selkeä teema.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena. Opinnäytetyössä luotiin vähittäiskaupan yritykselle sosiaalisen median strategia ja vuosikello sisällön tuottamisen tueksi. Lisäksi opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaista sisältöä vähittäiskaupan yrityksen kannattaisi tuottaa Instagram-tililleen, ja minkälainen sisältö olisi seuraajien kannalta kiinnostavinta. Kvantitatiivista tutkimusaineistoa kerättiin opinnäytetyötä varten luodulla automaatiotyökalulla seuraamalla 786 vähittäiskaupan Instagram-tilin tietoja ja valikoitujen yritysten tuottamaa sisältöä 32 päivän ajan. Kerätty 1512 Instagram-tarinan aineisto analysoitiin havainnointitaulukon avulla.
Tutkimuksessa todettiin säännöllisesti tasalaatuista ja laadukasta sisältöä Instagramiin päivittävien vähittäiskaupan yritysten saavan kasvatettuaan seuraajamääriään. Lisäksi todettiin, että sisältöjen suunnittelu etukäteen ja tavoitteiden tarkka määrittely auttavat yritystä onnistumaan strategiassaan.