Interaktiivisen 3D-teknologian vaikutus verkkokaupan asiakaskokemukseen
Zaitsev, Mikhail (2024)
Zaitsev, Mikhail
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633510
Tiivistelmä
Interaktiivisten 3D-mallien käyttö verkkokaupoissa on yleistynyt, mutta asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia näistä malleista on toistaiseksi tutkittu melko vähän. Tutkimuksella selvitettiin, miten interaktiivinen 3D-mallinnus vaikuttaa verkkokauppojen asiakaskokemukseen. Tavoitteena oli selvittää, käyttävätkö asiakkaat 3D-malleja aktiivisesti ostoprosessissaan ja onko teknologian käyttö kustannustehokasta erityisesti pienemmille verkkokaupoille.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa verkkokauppojen asiakkailta kerättiin dataa heidän kokemuksistaan 3D-mallien käytöstä. Mallinnettava tuote, moottorikelkka, valittiin rautaosa.fi-verkkokaupasta ja 3D-malli luotiin käyttämällä Gaussian splatting -tekniikkaa. Malli julkaistiin linkkinä, jota vastaajat testasivat eri laitteilla. Analyysissä tarkasteltiin, miten hyvin malli toimi eri alustoilla ja millaisia teknisiä haasteita tai hyötyjä vastaajat kokivat.
Tuloksissa ilmeni, että interaktiivisia 3D-malleja koettiin hyödyllisinä, koska tuotteita pystyi tarkastella eri kulmista ja zoomata yksityiskohtia, mikä helpotti ostopäätöksiä. Kuitenkin jos malli oli huonosti tehty, tai puutteellinen, se saattoi vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen. Suurin osa käyttäjistä koki mallin helppokäyttöiseksi. Puolet vastaajista ovat käyttäneet 3D-malleja ennestään ja toinen puoli vastasi, että eivät ole huomanneet niitä, tai niitä ei ole verkkokaupoissa mitä he käyttävät. Kustannustehokkuuden arvioinnissa huomattiin, että teknologia voi olla perusteltu investointi, jos verkkokauppa tavoittelee laadukasta esitystapaa ja erottautumista kilpailijoista. 3D-mallien käyttö verkkokaupoissa voi tarjota lisäarvoa asiakkaille ja vaikuttaa positiivisesti myyntiin. Tekniset haasteet on kuitenkin otettava huomioon, ja mallien optimointi eri laitteille on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jossa verkkokauppojen asiakkailta kerättiin dataa heidän kokemuksistaan 3D-mallien käytöstä. Mallinnettava tuote, moottorikelkka, valittiin rautaosa.fi-verkkokaupasta ja 3D-malli luotiin käyttämällä Gaussian splatting -tekniikkaa. Malli julkaistiin linkkinä, jota vastaajat testasivat eri laitteilla. Analyysissä tarkasteltiin, miten hyvin malli toimi eri alustoilla ja millaisia teknisiä haasteita tai hyötyjä vastaajat kokivat.
Tuloksissa ilmeni, että interaktiivisia 3D-malleja koettiin hyödyllisinä, koska tuotteita pystyi tarkastella eri kulmista ja zoomata yksityiskohtia, mikä helpotti ostopäätöksiä. Kuitenkin jos malli oli huonosti tehty, tai puutteellinen, se saattoi vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen. Suurin osa käyttäjistä koki mallin helppokäyttöiseksi. Puolet vastaajista ovat käyttäneet 3D-malleja ennestään ja toinen puoli vastasi, että eivät ole huomanneet niitä, tai niitä ei ole verkkokaupoissa mitä he käyttävät. Kustannustehokkuuden arvioinnissa huomattiin, että teknologia voi olla perusteltu investointi, jos verkkokauppa tavoittelee laadukasta esitystapaa ja erottautumista kilpailijoista. 3D-mallien käyttö verkkokaupoissa voi tarjota lisäarvoa asiakkaille ja vaikuttaa positiivisesti myyntiin. Tekniset haasteet on kuitenkin otettava huomioon, ja mallien optimointi eri laitteille on tärkeää.