Saavutettavuuden toteutuminen videopeleissä
Varjonen, Iina (2024)
Varjonen, Iina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533376
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin saavutettavuuden toteutumista videopeleissä ennalta valittujen Xbox -pelikonsolille kehitettyjen pelien kautta. Valitut pelit olivat Hogwarts Legacy, Call of Duty: Modern Warfare III ja Spyro Reignited trilogy: Spyro the Dragon. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia saavutettavuusasetuksia näistä valituista peleistä löytyy ja miten nämä asetukset vaikuttavat pelinäkymään. Opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan henkilökohtaisen aiemman työkokemuksen ja mielenkiinnon pohjalta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tietopohja koostuu pääasiassa saavutettavuuden liittyvistä käsitteistä, saavutettavuuteen liittyvästä lainsäädännöstä ja erilaisista ohjeistuksista sekä työssä on lyhyesti tietoa videopeleistä ja pelaamisen hyödyistä. Käytännön osuuden aineisto kerättiin tutkimalla pelejä ottaen kuvakaappauksia peleistä ja kirjaamalla huomioita päiväkirjatyyppisesti ylös.
Valittuja pelejä tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla avaten niistä löytyviä saavutettavuusasetuksia ja mahdollisia vaikutuksia pelinäkymään. Näiden havaintojen ja huomioiden perusteella lopuksi koostettiin taulukko, johon merkittiin jokaisesta pelistä kunkin saavutettavuuden osa-alueen toteutuminen asteikolla ”saavutettavuus ei toteutunut lainkaan tai hyvin vähän”, ”saavutettavuus toteutui” tai ”saavutettavuus toteutui kattavasti”.
Tämän taulukon myötä tuli varsin selkeästi ilmi, että Spyro the Dragon peli ei ole kovinkaan saavutettava verrattuna muihin tarkasteltaviin peleihin, mikä luultavasti johtuu siitä, että Spyro the Dragon on alun perin julkaistu 1990-luvulla. Johtopäätöksenä voidaan myös todeta, että vaikka uudemmissa peleissä eli Hogwarts Legacy ja Call of Duty: Modern Warfare III saavutettavuus toteutuu pääosin kattavasti, olisi niissäkin silti vielä parannettavaa varsin pienin muutoksin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tietopohja koostuu pääasiassa saavutettavuuden liittyvistä käsitteistä, saavutettavuuteen liittyvästä lainsäädännöstä ja erilaisista ohjeistuksista sekä työssä on lyhyesti tietoa videopeleistä ja pelaamisen hyödyistä. Käytännön osuuden aineisto kerättiin tutkimalla pelejä ottaen kuvakaappauksia peleistä ja kirjaamalla huomioita päiväkirjatyyppisesti ylös.
Valittuja pelejä tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla avaten niistä löytyviä saavutettavuusasetuksia ja mahdollisia vaikutuksia pelinäkymään. Näiden havaintojen ja huomioiden perusteella lopuksi koostettiin taulukko, johon merkittiin jokaisesta pelistä kunkin saavutettavuuden osa-alueen toteutuminen asteikolla ”saavutettavuus ei toteutunut lainkaan tai hyvin vähän”, ”saavutettavuus toteutui” tai ”saavutettavuus toteutui kattavasti”.
Tämän taulukon myötä tuli varsin selkeästi ilmi, että Spyro the Dragon peli ei ole kovinkaan saavutettava verrattuna muihin tarkasteltaviin peleihin, mikä luultavasti johtuu siitä, että Spyro the Dragon on alun perin julkaistu 1990-luvulla. Johtopäätöksenä voidaan myös todeta, että vaikka uudemmissa peleissä eli Hogwarts Legacy ja Call of Duty: Modern Warfare III saavutettavuus toteutuu pääosin kattavasti, olisi niissäkin silti vielä parannettavaa varsin pienin muutoksin.