Korjausrakentamisen laadunvarmistuksen ja projektinhallinnan kehittäminen : toimintatapojen parantaminen ja yhtenäistäminen
Vuorinen, Pilvi (2024)
Vuorinen, Pilvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hämeen Rakennus ja Korjaus Oy:n korjausrakentamisen laadunvarmistusta ja projektinhallintaa vastaamaan yrityksen konkreettisia tarpeita. Yrityksessä havaittiin tarve yhtenäistää käytäntöjä ja parantaa dokumentointia, jotta projektit etenisivät sujuvammin ja saavutettaisiin laadukas lopputulos. Opinnäytetyössä käsiteltiin laadunhallinnan keskeisiä teemoja yleisellä tasolla, kuten laatusuunnitelman laadintaa, jätehuollon hallintaa, hankintaprosessien kehittämistä ja reklamaatioiden käsittelyä. Näiden aiheiden käsittely pohjautui kyselytutkimuksen tuloksiin, joissa kartoitettiin yrityksen keskeisiä kehityskohteita. Lisäksi työssä korostettiin jatkuvan kehittämisen tärkeyttä laadun ylläpitämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä lähestymistavalla käyttäen suljettuja kysymyksiä, joiden avulla tunnistettiin yrityksen toiminnan kehitystarpeet. Tulokset osoittivat, että Hämeen Rakennus ja Korjaus Oy:n laadunvarmistuksen keskeiset kehitysalueet ovat tehokkaampi viestintä sidosryhmien välillä, ennakoiva suunnittelu ja riskienhallinta sekä jätehuollon ja materiaalien hallinnan tehostaminen. Lisäksi joustava aikataulutus ja resurssien hallinta nousivat esiin tärkeinä tekijöinä, joiden avulla yritys voi sopeutua projektien aikana ilmenneisiin muutoksiin.
Kyselytutkimuksen tulosten ja opinnäytetyön analyysin perusteella tuotettiin dokumentteja, kuten laatusuunnitelma, reklamaatiopohja, hankintasuunnitelma, aikataulupohja sekä ympäristö- ja jätesuunnitelma. Nämä asiakirjat on tarkoitettu yrityksen sisäiseen käyttöön, eikä niitä käsitellä tässä opinnäytetyössä yksityiskohtaisesti. Työssä keskityttiin näiden dokumenttien taustalla olevien teemojen yleiseen tarkasteluun ja kehitysehdotusten esittämiseen kyselytutkimuksen tuloksiin perustuen.
Yrityksen näkökulmasta työssä painotettiin laadunvarmistuksen ja projektinhallinnan keskeisiä osa-alueita, kuten laatusuunnitelmien laadintaa, reklamaatioiden käsittelyä, hankintaprosessien kehittämistä, jätehuollon hallintaa, viestinnän parantamista sekä joustavan aikataulutuksen ja resurssienhallinnan merkitystä. Näiden aiheiden käsittely yleisellä tasolla tarjoaa yritykselle toimintamalleja ja suuntaviivoja, joita voidaan hyödyntää projektien hallinnan ja laadunvarmistuksen kehittämisessä.
Tuleviin opinnäytetöihin avautuu monia mahdollisuuksia, kuten henkilöstön koulutuksen vaikutuksen tutkiminen viestinnän ja riskienhallinnan osa-alueilla sekä kestävän kehityksen tavoitteiden syventäminen jätehuollon ja materiaalitehokkuuden osalta. Tämä työ tarjoaa Hämeen Rakennus ja Korjaus Oy:lle konkreettisia suosituksia ja suuntaviivoja, jotka auttavat vastaamaan yrityksen laadunvarmistuksen haasteisiin ja tukevat jatkuvan kehittämisen kulttuuria.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä lähestymistavalla käyttäen suljettuja kysymyksiä, joiden avulla tunnistettiin yrityksen toiminnan kehitystarpeet. Tulokset osoittivat, että Hämeen Rakennus ja Korjaus Oy:n laadunvarmistuksen keskeiset kehitysalueet ovat tehokkaampi viestintä sidosryhmien välillä, ennakoiva suunnittelu ja riskienhallinta sekä jätehuollon ja materiaalien hallinnan tehostaminen. Lisäksi joustava aikataulutus ja resurssien hallinta nousivat esiin tärkeinä tekijöinä, joiden avulla yritys voi sopeutua projektien aikana ilmenneisiin muutoksiin.
Kyselytutkimuksen tulosten ja opinnäytetyön analyysin perusteella tuotettiin dokumentteja, kuten laatusuunnitelma, reklamaatiopohja, hankintasuunnitelma, aikataulupohja sekä ympäristö- ja jätesuunnitelma. Nämä asiakirjat on tarkoitettu yrityksen sisäiseen käyttöön, eikä niitä käsitellä tässä opinnäytetyössä yksityiskohtaisesti. Työssä keskityttiin näiden dokumenttien taustalla olevien teemojen yleiseen tarkasteluun ja kehitysehdotusten esittämiseen kyselytutkimuksen tuloksiin perustuen.
Yrityksen näkökulmasta työssä painotettiin laadunvarmistuksen ja projektinhallinnan keskeisiä osa-alueita, kuten laatusuunnitelmien laadintaa, reklamaatioiden käsittelyä, hankintaprosessien kehittämistä, jätehuollon hallintaa, viestinnän parantamista sekä joustavan aikataulutuksen ja resurssienhallinnan merkitystä. Näiden aiheiden käsittely yleisellä tasolla tarjoaa yritykselle toimintamalleja ja suuntaviivoja, joita voidaan hyödyntää projektien hallinnan ja laadunvarmistuksen kehittämisessä.
Tuleviin opinnäytetöihin avautuu monia mahdollisuuksia, kuten henkilöstön koulutuksen vaikutuksen tutkiminen viestinnän ja riskienhallinnan osa-alueilla sekä kestävän kehityksen tavoitteiden syventäminen jätehuollon ja materiaalitehokkuuden osalta. Tämä työ tarjoaa Hämeen Rakennus ja Korjaus Oy:lle konkreettisia suosituksia ja suuntaviivoja, jotka auttavat vastaamaan yrityksen laadunvarmistuksen haasteisiin ja tukevat jatkuvan kehittämisen kulttuuria.