Nuorten kokemukset sosiaalisen median vaikutuksista digitaaliseen hyvinvointiin
Elamo, Vilma; Parkkinen, Vilma (2024)
Elamo, Vilma
Parkkinen, Vilma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533422
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yhä enemmän läsnä nuorten arjessa. Sen käyttö voi viedä useita tunteja päivästä, joten on tärkeää ymmärtää millaisia vaikutuksia sen käytöstä voi tulla. Sosiaalinen media käsittää internetissä olevat sovellukset. Sosiaalisessa mediassa voi lähettää viestejä, tykätä, reagoida ja jakaa mediaa sekä löytää ja luoda erilaisia yhteisöjä.
Tämän opinnäytetyön tavoite on ymmärtää, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on nuorten digitaaliseen hyvinvointiin. Sosiaalista mediaa on tutkittu paljon, mutta digitaalinen hyvinvointi tuo aiheeseen uuden näkökulman. Digitaalinen hyvinvointi tarkoittaa hyvinvointia arjessa, johon kuuluvat digitaaliset ympäristöt ja digilaitteet.
Tutkimusongelmana on, miten nuoret kokevat sosiaalisen median vaikuttavan heidän digitaaliseen hyvinvointiinsa. Tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksessa teemahaastateltiin neljää Mikkelin nuorten työpajojen nuorta. Haastateltavat olivat iältään 17–29-vuotiaita, ja he olivat käyttäneet sosiaalista mediaa useampia vuosia. Tulokset ovat suuntaa antavia, sillä emme saaneet suurempaa tutkimusaineistoa.
Nuoret käyttivät sosiaalista mediaa päivittäin pisimmillään kahdeksan tuntia. Heidän käytetyimpiä sovelluksiansa olivat Facebook, Snapchat, Reddit ja Discord. Sosiaalisen median koettiin vaikuttavan positiivisella ja negatiivisella tavalla nuorten digitaaliseen hyvinvointiin. Positiiviset vaikutukset näkyivät yhteydenpidossa. Negatiivisia vaikutuksia olivat internetistä löytyvät erilaiset negatiiviset materiaalit ja haitalliset yhteydenotot. Jokainen nuori ajatteli medialukutaitonsa hyväksi tai erittäin hyväksi. Opinnäytetyöllä saadut tulokset auttavat ymmärtämään sosiaalisen median vaikutuksia paremmin ja huomioimaan sieltä löytyvät negatiiviset ilmiöt. Tulosten avulla voidaan kehittää nuorten sosiaalisten medioiden käyttöä, jotta se edistäisi heidän digitaalista hyvinvointiansa. Tulokset auttavat nuorisotyön ammattilaisia ymmärtämään sosiaalisesta mediasta aiheutuvia vaikutuksia. Vaikutusten ymmärtäminen auttaa kehittämään keinoja ja taitoja, joilla voidaan auttaa nuoria välttämään sosiaalisen median huonoja puolia.
Tämän opinnäytetyön tavoite on ymmärtää, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on nuorten digitaaliseen hyvinvointiin. Sosiaalista mediaa on tutkittu paljon, mutta digitaalinen hyvinvointi tuo aiheeseen uuden näkökulman. Digitaalinen hyvinvointi tarkoittaa hyvinvointia arjessa, johon kuuluvat digitaaliset ympäristöt ja digilaitteet.
Tutkimusongelmana on, miten nuoret kokevat sosiaalisen median vaikuttavan heidän digitaaliseen hyvinvointiinsa. Tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksessa teemahaastateltiin neljää Mikkelin nuorten työpajojen nuorta. Haastateltavat olivat iältään 17–29-vuotiaita, ja he olivat käyttäneet sosiaalista mediaa useampia vuosia. Tulokset ovat suuntaa antavia, sillä emme saaneet suurempaa tutkimusaineistoa.
Nuoret käyttivät sosiaalista mediaa päivittäin pisimmillään kahdeksan tuntia. Heidän käytetyimpiä sovelluksiansa olivat Facebook, Snapchat, Reddit ja Discord. Sosiaalisen median koettiin vaikuttavan positiivisella ja negatiivisella tavalla nuorten digitaaliseen hyvinvointiin. Positiiviset vaikutukset näkyivät yhteydenpidossa. Negatiivisia vaikutuksia olivat internetistä löytyvät erilaiset negatiiviset materiaalit ja haitalliset yhteydenotot. Jokainen nuori ajatteli medialukutaitonsa hyväksi tai erittäin hyväksi. Opinnäytetyöllä saadut tulokset auttavat ymmärtämään sosiaalisen median vaikutuksia paremmin ja huomioimaan sieltä löytyvät negatiiviset ilmiöt. Tulosten avulla voidaan kehittää nuorten sosiaalisten medioiden käyttöä, jotta se edistäisi heidän digitaalista hyvinvointiansa. Tulokset auttavat nuorisotyön ammattilaisia ymmärtämään sosiaalisesta mediasta aiheutuvia vaikutuksia. Vaikutusten ymmärtäminen auttaa kehittämään keinoja ja taitoja, joilla voidaan auttaa nuoria välttämään sosiaalisen median huonoja puolia.