Ehdotus kiireettömän kaihipotilaan sähköiseksi asiakaspoluksi
Mutka, Marjo (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533424
Tiivistelmä
Näköä haittaavaa kaihia on yli 30 %:lla 65 vuotta täyttäneistä ja yli 70 %:lla 85-vuotiaista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ehdotus kiireettömän kaihipotilaan sähköiseksi asiakaspoluksi, joka sujuvoittaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Tavoitteena on selkeyttää hoitajien ohjausta sekä asiakkaan hoitoon ohjautumista. Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoiluna, joka sisälsi viisi vaihetta. Määrittelyvaiheessa kartoitettiin nykytila kiireettömän kaihipotilaan hoitoon ohjautumisesta perusterveydenhuollon vastaanoton sekä erikoissairaanhoidon silmätautien yksikön työntekijöiden ohjaamina. Digitaalisuudesta vastaavilta kartoitettiin sähköisen asiakaspolun tavoitteet hyvinvointialueella. Organisaatiosta analysoitiin asiakaspalautteet ja saapuneet lähetteet, jotka koskivat kaihia, näön heikkenemistä, silmäoireita ja heikentynyttä näköä. Tutkimusvaiheen aivoriihessä erikoissairaanhoidon silmätautien yksikön, perusterveydenhuollon vastaanoton ja digitaalisuudesta vastaavien kanssa selvitettiin sujuvan kiireettömän kaihipotilaan hoitoon ohjautumisen vaiheet eri asiakasprofiileissa sekä ammattilaisen roolit hyödyntämällä määrittelyvaiheessa saatuja tuloksia. Suunnitteluvaiheen aivoriihessä selvitettiin asiakaspolulla etenemisen vaiheet sekä sairaanhoitajan, lääkärin, sihteerin ja jonohoitajat roolit. Laadittiin chat-hoitajan eli ammattilaisen työkaluksi fraasit, joiden avulla potilaan hoitoon ohjaaminen hoitopolulla on sujuvampaa. Tuotantovaiheesta saatu tuotos vietiin Etelä-Savon hyvinvointialueen silmätautien vastaavien arvioitavaksi. Arviointivaihe rajattiin pois opinnäytetyöstä. Sähköisen asiakaspolun fraasikyselyä voidaan hyödyntää ammattilaislähtöisenä esitietolomakkeena chat-hoitajan työkaluna, kun hän ohjaa potilasta kiireettömän kaihin silmäoirearvioon, esimerkiksi silmälääkärille optikkoliikkeeseen. Sähköisen asiakaspolun toteutuksessa on hyvä huomioida ammattilaisen ja asiakkaan välillä helppokäyttöisyys, käytettävyys ja saavutettavuus sekä viestimisen onnistuminen digialustalla. Jatkokehittämisehdotuksena on laatia chat-hoitajalle fraasikyselyn yhteyteen yksityisten optikkoliikkeiden ja muiden tahojen yhteystiedot helpottamaan potilaan hoitoon ohjaamista ja sitä kautta potilaan hoitoon ohjautumista. Toisena kehittämisehdotuksena on esitietokyselyn kehittäminen muiden silmäoireiden tutkimiseen. Asiasanat: kaihi, digihoitopolku, kiireetön hoito, asiakkaan polku