CM Point laajentumisohje
Anttila, Janne (2024)
Anttila, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533457
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia laajentumista liiketoimintasuunnitelmaa hyödyksi käyttäen. Työn tilaajana toimii kouvolalainen mainostoimisto Same-eYes, ja työ on tarkoitettu tilaajan tytäryhtiölle CM Pointille. CM Point on Kou-volassa ja Kotkassa toimiva valokuvaamo.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutkitaan liiketoimintasuunnitelman eri osia, joihin laajentuvan yrityksen tulisi kiinnittää huomiota. Teoria osiossa käy-dään myös läpi SWOT-. ja PESTEL-analyysejä, joita hyödyntämällä yritys voi tutkia toimintaansa, sen vahvuuksia ja heikkouksia.
Työ on toteutettu produktiivisena työnä, jonka pohjalta tehdään Excel-muotoinen muistilista, jota seuraamalla CM Point voi laajentua mahdollisim-man sulavasti ja riskittömästi. Muistilista perustuu liiketoimintasuunnitelmaan, josta on jätetty pois laajentumiselle epäolennaisia asioita, ja siihen on lisätty laajentumiselle tärkeitä asioita, joita liiketoimintasuunnitelma ei ota huomioon.
Tämän työn aineisto on hankittu tutkimalla aiheeseen erikoistuneita tutkimuk-sia, verkkojulkaisuja ja kirjoja. Osa aineistosta on myös henkilökohtaisesti ha-vainnoituja kokemuksia yrityksessä työskennellessä. Opinnäytetyön tutkimus-kysymys oli, miten yritystoiminnan laajentumista voidaan suunnitella liiketoi-mintasuunnitelmaa hyödyntäen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että liiketoimintasuunnitelmaa voi-daan hyödyntää laajentumisessa. Liiketoimintasuunnitelmaa tulee kuitenkin muokata poistamalla laajentuvalle yritykselle turhia askelia, ja lisäämällä sille tärkeitä askelia. Liiketoimintasuunnitelman pohjalta tehtyä muistilistaa voidaan hyödyntää laajentuessa, mutta sitä ei voi seurata sokeasti, koska jokainen laajentuminen on oma uniikki tapahtumansa. Muistilista ei voi mitenkään kat-taa kaikkia mahdollisia tapahtumia, joita voi tulla eteen laajentuessa.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelma, laajentuminen, muistilista
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutkitaan liiketoimintasuunnitelman eri osia, joihin laajentuvan yrityksen tulisi kiinnittää huomiota. Teoria osiossa käy-dään myös läpi SWOT-. ja PESTEL-analyysejä, joita hyödyntämällä yritys voi tutkia toimintaansa, sen vahvuuksia ja heikkouksia.
Työ on toteutettu produktiivisena työnä, jonka pohjalta tehdään Excel-muotoinen muistilista, jota seuraamalla CM Point voi laajentua mahdollisim-man sulavasti ja riskittömästi. Muistilista perustuu liiketoimintasuunnitelmaan, josta on jätetty pois laajentumiselle epäolennaisia asioita, ja siihen on lisätty laajentumiselle tärkeitä asioita, joita liiketoimintasuunnitelma ei ota huomioon.
Tämän työn aineisto on hankittu tutkimalla aiheeseen erikoistuneita tutkimuk-sia, verkkojulkaisuja ja kirjoja. Osa aineistosta on myös henkilökohtaisesti ha-vainnoituja kokemuksia yrityksessä työskennellessä. Opinnäytetyön tutkimus-kysymys oli, miten yritystoiminnan laajentumista voidaan suunnitella liiketoi-mintasuunnitelmaa hyödyntäen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että liiketoimintasuunnitelmaa voi-daan hyödyntää laajentumisessa. Liiketoimintasuunnitelmaa tulee kuitenkin muokata poistamalla laajentuvalle yritykselle turhia askelia, ja lisäämällä sille tärkeitä askelia. Liiketoimintasuunnitelman pohjalta tehtyä muistilistaa voidaan hyödyntää laajentuessa, mutta sitä ei voi seurata sokeasti, koska jokainen laajentuminen on oma uniikki tapahtumansa. Muistilista ei voi mitenkään kat-taa kaikkia mahdollisia tapahtumia, joita voi tulla eteen laajentuessa.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelma, laajentuminen, muistilista