Automaattivaraston käyttäminen osana lentorahdin nykyistä käsittelyprosessia Finnair COOL Cargossa
Rauramo, Rami (2024)
Rauramo, Rami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533468
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lentorahtiterminaalissa rahdin käsittelyprosesseissa esiin tulleita haasteita, niiden problematiikkaa sekä etsittiin ratkaisuehdotuksia toiminnan optimoimiseksi. Toimeksiantajana on Swissport Finland Oy, joka on hoitanut asiakkaan Finnair COOL Cargon operaatioita vuodesta 2019 alkaen. Terminaali otettiin kokonaisvaltaisesti käyttöön alkuvuodesta 2018 ja se oli suunniteltu moderniksi, tietojärjestelmiä sekä automaatiota toiminnoissaan hyödyntäväksi, jotta pystyisi vastaamaan Finnairin strategiaan kuuluvien reittilentojen kasvavia rahdinkuljetusvaatimuksia. Covid-19-pandemia pakotti tarkastelemaan suunniteltuja prosesseja uudelleen ja mukautumaan muuttuneisiin olosuhteisiin.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa yhteensovittaen sekä empiirisen kokemuksen perusteella. Tutkielman kirjoittaja on työskennellyt vuodesta 2018 alkaen terminaalissa rahtimiehenä ja omaa siten kattavan näkemyksen prosesseista. Teoreettisessa osuudessa aihetta käsitellään olemassa olevan logistiikkaa, Lean-teoriaa, automaatioratkaisuja sekä terminaalin varastotoimintoja koskevan kirjallisuuden kautta. Lisäksi tutustuttiin saatavilla olevaan dataan ja haastateltiin kirjallisesti esitetyin puolistrukturoitujen kysymyksien avulla eri organisaatiotasoilla olevia työntekijöitä yli organisaatiorajojen sekä toteutettiin rahtimiehille strukturoitu kysely.
Lentorahtiliiketoiminta on suhdanneherkkää ja sillä on omat erikoispiirteensä. Terminaalin sisäisten prosessien osalta operaattorilla ja asiakkaalla on omat näkökulmansa, mutta toiminnan kustannustehokkuuden varmistaminen ja kehitystyön tarve koetaan tärkeäksi yli organisaatiorajojen. Liiketoimintaympäristö edellyttää joustavuutta ja reagointiherkkyyttä, laaja-alaiseen dataan pohjautuvaa päätöksentekoa sekä automaatioratkaisujen ja manuaaliprosessien laadukasta yhteensovittamista. Layoutin ei tulisi muodostaa pullonkauloja prosesseihin.
Tutkimustulosten perusteella automaation lisääminen lentorahdin käsittelyprosesseihin on tuonut mukanaan datapohjaista läpinäkyvyyttä, mutta on heikentänyt prosessien tehokkuutta. Suurimpana haasteena on ollut sovittaa aiemmin toimineet käsittelyprosessit automaation vaatimuksiin soveltuviksi. Ratkaisuehdotuksena on nykytilan kehittäminen yhdessä sidosryhmien kanssa sekä varastointialueiden uudelleensuunnittelu ja vaihtoehtoisesti automaattivarastosta luopuminen joko osin tai kokonaan.
Asiasanat: logistiikka, varastoautomaatio, lentorahtiterminaali, käsittelyprosessit, Lean
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimustapaa yhteensovittaen sekä empiirisen kokemuksen perusteella. Tutkielman kirjoittaja on työskennellyt vuodesta 2018 alkaen terminaalissa rahtimiehenä ja omaa siten kattavan näkemyksen prosesseista. Teoreettisessa osuudessa aihetta käsitellään olemassa olevan logistiikkaa, Lean-teoriaa, automaatioratkaisuja sekä terminaalin varastotoimintoja koskevan kirjallisuuden kautta. Lisäksi tutustuttiin saatavilla olevaan dataan ja haastateltiin kirjallisesti esitetyin puolistrukturoitujen kysymyksien avulla eri organisaatiotasoilla olevia työntekijöitä yli organisaatiorajojen sekä toteutettiin rahtimiehille strukturoitu kysely.
Lentorahtiliiketoiminta on suhdanneherkkää ja sillä on omat erikoispiirteensä. Terminaalin sisäisten prosessien osalta operaattorilla ja asiakkaalla on omat näkökulmansa, mutta toiminnan kustannustehokkuuden varmistaminen ja kehitystyön tarve koetaan tärkeäksi yli organisaatiorajojen. Liiketoimintaympäristö edellyttää joustavuutta ja reagointiherkkyyttä, laaja-alaiseen dataan pohjautuvaa päätöksentekoa sekä automaatioratkaisujen ja manuaaliprosessien laadukasta yhteensovittamista. Layoutin ei tulisi muodostaa pullonkauloja prosesseihin.
Tutkimustulosten perusteella automaation lisääminen lentorahdin käsittelyprosesseihin on tuonut mukanaan datapohjaista läpinäkyvyyttä, mutta on heikentänyt prosessien tehokkuutta. Suurimpana haasteena on ollut sovittaa aiemmin toimineet käsittelyprosessit automaation vaatimuksiin soveltuviksi. Ratkaisuehdotuksena on nykytilan kehittäminen yhdessä sidosryhmien kanssa sekä varastointialueiden uudelleensuunnittelu ja vaihtoehtoisesti automaattivarastosta luopuminen joko osin tai kokonaan.
Asiasanat: logistiikka, varastoautomaatio, lentorahtiterminaali, käsittelyprosessit, Lean