Tulevaisuuden pankkityössä tarvittavat osaamiset ja niiden kehittäminen
Närhi, Patrik (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633528
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tulevaisuudessa tarvittavia osaamisia ja niiden kehittämistä pankkialalla. Työn tarkoituksena oli löytää kriittisimmät osaamiset,
joita tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan ja kuinka näitä osaamisia tullaan
hankkimaan. Työ tehtiin toimeksiantona Hämeen Osuuspankille. Aihe on toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä pankkiala kehittyy nopeaan tahtiin ja tarpeet muuttuvat vähintäänkin yhtä nopeasti.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää etnografisen lähestymistavan. Puolistrukturoitujen haastattelujen ohella työ sisältää luotettavuutta
lisäävästi myöskin havainnointia.
Tulokset osoittavat, että erityisesti digitaaliset taidot, asiakaspalvelutaidot ja
alan tuntemus ovat edellytyksenä kilpailukykyiseen toimintaan tulevaisuudessa. Näitä osaamisia on mahdollisuus hankkia organisaation tuella, itsensä
johtamisella ja jatkuvalla kehittymisellä.
Tämä työ tarjoaa hyödyllistä tietoa paitsi toimeksiantajalle, myös muille pankkialan toimijoille, jotka kohtaavat samanlaisia osaamistarpeita. Työn tulokset
auttavat ymmärtämään, millaisia taitoja ja valmiuksia alan henkilöstöltä odotetaan tulevaisuudessa. Työn tulokset voivat myös toimia pohjana henkilöstöstrategioiden päivittämiselle ja uusien oppimisratkaisujen suunnittelulle.
joita tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan ja kuinka näitä osaamisia tullaan
hankkimaan. Työ tehtiin toimeksiantona Hämeen Osuuspankille. Aihe on toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä pankkiala kehittyy nopeaan tahtiin ja tarpeet muuttuvat vähintäänkin yhtä nopeasti.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää etnografisen lähestymistavan. Puolistrukturoitujen haastattelujen ohella työ sisältää luotettavuutta
lisäävästi myöskin havainnointia.
Tulokset osoittavat, että erityisesti digitaaliset taidot, asiakaspalvelutaidot ja
alan tuntemus ovat edellytyksenä kilpailukykyiseen toimintaan tulevaisuudessa. Näitä osaamisia on mahdollisuus hankkia organisaation tuella, itsensä
johtamisella ja jatkuvalla kehittymisellä.
Tämä työ tarjoaa hyödyllistä tietoa paitsi toimeksiantajalle, myös muille pankkialan toimijoille, jotka kohtaavat samanlaisia osaamistarpeita. Työn tulokset
auttavat ymmärtämään, millaisia taitoja ja valmiuksia alan henkilöstöltä odotetaan tulevaisuudessa. Työn tulokset voivat myös toimia pohjana henkilöstöstrategioiden päivittämiselle ja uusien oppimisratkaisujen suunnittelulle.