"Tapoja vinkata on yhtä monta kuin vinkkareitakin." : Alakoululaisten kirjavinkkauksen tavat ja kehityssuunnat
Huuskonen, Karoliina (2024)
Huuskonen, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533351
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia vinkkareiden näkökulmasta alakoululaisten kirjavinkkausta. Toiveena on selvittää, mitä välineitä ja elementtejä vinkkarit käyttävät alakoululaisten vinkkauksissa ja mitä he pitävät toimivimpina. Lisäksi tavoitteena on selvittää vinkkareiden näkökulmasta, mitä muutoksia ja kehityssuuntia he toivovat näkevänsä tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa esitellään lukemisen monia muotoja ja keinoja, joilla lapsia voidaan innostaa lukemaan. Kirjavinkkauksen teoriassa keskitytään menetelmiin ja välineisiin, joilla voidaan tehdä kirjoista ja lukemisesta kiinnostavia alakoululaisille vinkkauksissa. Käydään lävitse lyhyesti, miten kirjavinkkausta toteutetaan. Lisäksi tarkastellaan kirjastojen ja koulujen välistä yhteistyötä kirjavinkkauksien järjestämisessä.
Tutkimukseen tarvittavat tiedot kerättiin kyselytutkimuksella ja tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselytutkimus tuotettiin Webropol-järjestelmällä ja kyselyyn vastasi yhteensä 93 kirjavinkkausta tekevää henkilöä eri puolelta Suomea. Kyselyssä tiedusteltiin, mitkä kirjavinkkauksen keinot ja välineet olivat yleisimpiä, ja tarkasteltiin vastaajien kokemuksia vinkkauksen haasteista ja kehitystarpeista. Huomioitiin se, miten vinkkarit näkivät kirjavinkkauksen tulevaisuuden ja millaisia resursseja he toivoivat lisää vinkkauksen tueksi.
Tulokset osoittivat, että kirjavinkkaus on vakiintunut käytäntö monissa kirjastoissa ja kirjavinkkauksissa käytettävät välineet ja elementit vaihtelevat. Vuorovaikutus ja osallistaminen nähtiin keskeisenä onnistuneen vinkkauksen elementtinä, ja vinkkareiden esiintymistaidot ja innostus voivat tehdä esityksistä mieleenpainuvia. Toimiva kouluyhteistyö on tärkeä tekijä kirjavinkkauksen pitkäaikaisessa onnistumisessa. Yhteistyö voi helpottaa vinkkauksien suunnittelua ja toteutusta sekä taata, että kirjavinkkaus tukee opetuksen tavoitteita.
Tutkimukseen tarvittavat tiedot kerättiin kyselytutkimuksella ja tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselytutkimus tuotettiin Webropol-järjestelmällä ja kyselyyn vastasi yhteensä 93 kirjavinkkausta tekevää henkilöä eri puolelta Suomea. Kyselyssä tiedusteltiin, mitkä kirjavinkkauksen keinot ja välineet olivat yleisimpiä, ja tarkasteltiin vastaajien kokemuksia vinkkauksen haasteista ja kehitystarpeista. Huomioitiin se, miten vinkkarit näkivät kirjavinkkauksen tulevaisuuden ja millaisia resursseja he toivoivat lisää vinkkauksen tueksi.
Tulokset osoittivat, että kirjavinkkaus on vakiintunut käytäntö monissa kirjastoissa ja kirjavinkkauksissa käytettävät välineet ja elementit vaihtelevat. Vuorovaikutus ja osallistaminen nähtiin keskeisenä onnistuneen vinkkauksen elementtinä, ja vinkkareiden esiintymistaidot ja innostus voivat tehdä esityksistä mieleenpainuvia. Toimiva kouluyhteistyö on tärkeä tekijä kirjavinkkauksen pitkäaikaisessa onnistumisessa. Yhteistyö voi helpottaa vinkkauksien suunnittelua ja toteutusta sekä taata, että kirjavinkkaus tukee opetuksen tavoitteita.