Sosiaalisen median markkinoinnin strategia : toimeksianto Pizzeria Napolilta
Järvi, Ida (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on toimia sosiaalisen median markkinoinnin strategian pohjana Pizzeria Napolille. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on merkityksellistä yrityksille, jotka haluavat kasvaa, parantaa markkinointia kilpailukeinona sekä rakentaa yhteyttä kohderyhmän kanssa. Markkinoinnin strategian on tarkoitus auttaa ja kehittää Pizzeria Napolin sosiaalisen median käyttöä ja ohjata brändin mukaista sisällöntuotantoa. Pizzeria Napoli ei ole ennen aktiivisesti hyödyntänyt sosiaalista mediaansa, koska sen ylläpitämiseen tarvittavaa tietoa ei ole ollut.
Työn tarkoitus on rakentaa ohjeistus, jonka mukaan Pizzeria Napolin sosiaaliseen mediaan voidaan tuottaa sisältöä, joka vastaa käyttäjien odotuksiin, tukee yrityksen brändiä ja arvoja. Ohjeistuksen avulla sisältö on myös markkinoivaa, informoivaa sekä lisää yrityksen näkyvyyttä ja lähestyttävyyttä. Tämä työ sisältää markkinointiviestinnän sekä sisältömarkkinoinnin strategiat, yrityksen brändin määrittämisen, markkinoinnin vuosikalenterin ja kohderyhmän määrittämisen. Työssä huomioidaan myös kuukauden ajalta kahdeksan eri julkaisun vaikutus Pizzeria Napolin Instagram ja Facebook-tilien tuloksiin. Tuloksina toimii seuraajien määrän kasvaminen, seuraajien reagointi ja sitoutuminen julkaisuihin, julkaisujen kattavuus, sekä julkaisujen näkemisestä syntyneet vierailut sivuilla. Dataa kerätään seuraamalla Pizzeria Napolin Meta Business Suite alustaa, johon yrityksen Instagram ja Facebook-tilit yhdistyvät.
Sosiaalisen median markkinoinnin strategian suunnittelulla ja brändin kirkastamisella luotiin kuukauden ajan julkaisuja, joiden saama huomio oli positiivista ja tulokset yllättivät. Työn avulla Pizzeria Napolin Instagram ja Facebook sivujen kattavuus ja näkyvyys kasvoivat, seuraajia tulee melkein kaksi per viikko ja sivujen kävijämäärät kasvoivat. Tämä osoittaa, että pienellä panostuksella ja suunnitelmallisuudella voidaan kehittää yritysten näkyvyyttä merkittävästi.
Tulevaisuudessa tuloksia ja yrityksen sosiaalisen median sisällöntuottamista tullaan kehittämään hyödyntämällä asiakaskyselyitä ja näiden avulla kerättyä dataa tullaan hyödyntämään brändin ja sisällön päivittämisessä.
Työn tarkoitus on rakentaa ohjeistus, jonka mukaan Pizzeria Napolin sosiaaliseen mediaan voidaan tuottaa sisältöä, joka vastaa käyttäjien odotuksiin, tukee yrityksen brändiä ja arvoja. Ohjeistuksen avulla sisältö on myös markkinoivaa, informoivaa sekä lisää yrityksen näkyvyyttä ja lähestyttävyyttä. Tämä työ sisältää markkinointiviestinnän sekä sisältömarkkinoinnin strategiat, yrityksen brändin määrittämisen, markkinoinnin vuosikalenterin ja kohderyhmän määrittämisen. Työssä huomioidaan myös kuukauden ajalta kahdeksan eri julkaisun vaikutus Pizzeria Napolin Instagram ja Facebook-tilien tuloksiin. Tuloksina toimii seuraajien määrän kasvaminen, seuraajien reagointi ja sitoutuminen julkaisuihin, julkaisujen kattavuus, sekä julkaisujen näkemisestä syntyneet vierailut sivuilla. Dataa kerätään seuraamalla Pizzeria Napolin Meta Business Suite alustaa, johon yrityksen Instagram ja Facebook-tilit yhdistyvät.
Sosiaalisen median markkinoinnin strategian suunnittelulla ja brändin kirkastamisella luotiin kuukauden ajan julkaisuja, joiden saama huomio oli positiivista ja tulokset yllättivät. Työn avulla Pizzeria Napolin Instagram ja Facebook sivujen kattavuus ja näkyvyys kasvoivat, seuraajia tulee melkein kaksi per viikko ja sivujen kävijämäärät kasvoivat. Tämä osoittaa, että pienellä panostuksella ja suunnitelmallisuudella voidaan kehittää yritysten näkyvyyttä merkittävästi.
Tulevaisuudessa tuloksia ja yrityksen sosiaalisen median sisällöntuottamista tullaan kehittämään hyödyntämällä asiakaskyselyitä ja näiden avulla kerättyä dataa tullaan hyödyntämään brändin ja sisällön päivittämisessä.
