Psykofyysisen fysioterapian vaikutus adhd-oireisten 6–8-vuotiaiden lasten elämänlaatuun : Käytännön opas perheiden tueksi
Piipari, Adéle (2024)
Avaa tiedosto
Psykofyysisen fysioterapian opas ADHD:n hoitoon
Lataukset:
Piipari, Adéle
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää käytännönläheinen opas, joka tukee 6–8-vuotiaiden adhd-oireisten lasten perheitä psykofyysisen fysioterapian menetelmillä. Tavoitteena oli tarjota selkeitä ja helposti toteutettavia harjoitteita, joiden avulla perheet voivat tukea lapsiaan keskittymiskyvyn, rauhoittumisen ja vireystilan säätelyn parantamisessa. Adhd-oireet, kuten keskittymisvaikeudet ja impulsiivisuus, aiheuttavat haasteita arjessa, ja tämän oppaan avulla pyritään tarjoamaan konkreettisia työkaluja näiden haasteiden hallintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa menetelmänä käytettiin kehittämistyötä. Kehittämisprosessin aikana luotiin opasvideo ja kirjalliset ohjeet, jotka sisältävät psykofyysiseen fysioterapiaan pohjautuvia harjoitteita. Oppaan sisällön suunnittelussa hyödynnettiin ajankohtaista tutkimustietoa adhd:n ja psykofyysisen fysioterapian vaikutuksista. Harjoitteet perustuvat tieteellisiin menetelmiin, kuten kehotietoisuuteen, hengitysharjoituksiin ja rentoutustekniikoihin.
Opas pilotoitiin ja siitä saatu palaute oli positiivista, sekä oppaan harjoitteet osoittautuivat käytännöllisiksi ja helposti toteutettaviksi. Erityisesti harjoitteiden selkeys ja sovellettavuus kotiympäristössä saivat kiitosta. Johtopäätöksenä todettiin, että psykofyysisen fysioterapian menetelmät voivat helpottaa adhd-oireisten lasten arkea ja tukea heidän hyvinvointiaan. Oppaan avulla perheet voivat omaksua uusia keinoja lapsen vireystilan ja keskittymisen säätelyyn, mikä parantaa koko perheen elämänlaatua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa menetelmänä käytettiin kehittämistyötä. Kehittämisprosessin aikana luotiin opasvideo ja kirjalliset ohjeet, jotka sisältävät psykofyysiseen fysioterapiaan pohjautuvia harjoitteita. Oppaan sisällön suunnittelussa hyödynnettiin ajankohtaista tutkimustietoa adhd:n ja psykofyysisen fysioterapian vaikutuksista. Harjoitteet perustuvat tieteellisiin menetelmiin, kuten kehotietoisuuteen, hengitysharjoituksiin ja rentoutustekniikoihin.
Opas pilotoitiin ja siitä saatu palaute oli positiivista, sekä oppaan harjoitteet osoittautuivat käytännöllisiksi ja helposti toteutettaviksi. Erityisesti harjoitteiden selkeys ja sovellettavuus kotiympäristössä saivat kiitosta. Johtopäätöksenä todettiin, että psykofyysisen fysioterapian menetelmät voivat helpottaa adhd-oireisten lasten arkea ja tukea heidän hyvinvointiaan. Oppaan avulla perheet voivat omaksua uusia keinoja lapsen vireystilan ja keskittymisen säätelyyn, mikä parantaa koko perheen elämänlaatua.