Tampereen korkeakouluyhteisön kampusten ruokapalveluiden ekologinen kestävyys : vastuullisuusviestinnän näkökulma
Heikkilä, Petra (2024)
Heikkilä, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633537
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona FUSILLI-hankkeelle. Työn tarkoituksena oli kartoittaa Tampereen korkeakouluyhteisön kampusten ruokapalvelutoimijoiden ekologisen kestävyyden nykytilaa vastuullisuusviestinnän näkökulmasta tarkasteltuna. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kampusten ruokapalvelutoimijat viestivät ekologisesta vastuullisuudesta asiakkaille, miten ruokapalvelutoimijat pyrkivät vähentämään hävikkiä asiakkaan näkökulmasta ja millä keinoin ruokapalvelut pyrkivät vaikuttamaan asiakkaiden toimintaan, jotta he tekisivät vastuullisempia valintoja ja ruokahävikin määrä vähenisi.
Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin ruokapalveluiden vastuullisuutta ja ekologista kestävyyttä, aterian ja ruokahävikin ympäristövaikutuksia, ruokahävikin hallintaan ja vähimmäistämiseen käytettävissä olevia keinoja sekä hiilijalanjäljen laskemista. Lisäksi käytiin läpi vastuullisuus- ja asiakasviestinnän tavoitteita ja tarkoituksia sekä ympäristöväittämiin liittyvää lainsäädäntöä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkoviestinnän havainnointia ja mystery shopping -menetelmää. Tutkimus eteni verkkoviestinnän havainnoinnista korkeakouluyhteisön kampusten ravintoloissa suoritettavaan mystery shopping -kierrokseen. Tutkimusmenetelmillä saatiin kerättyä laadullinen aineisto, jonka pohjalta saatiin tuloksena kartoitettua nykytilaa ruokapalvelutoimijoiden ekologisen vastuullisuusviestinnän sisällöstä ja asiakkaalle näkyvistä ruokapalveluiden vastuullisuustoimista sekä ruokahävikin hallinnasta. Tutkimuksessa selvisi, että aiheeseen liittyvää viestintää oli jokaisessa ravintolassa, mutta ravintoloiden välillä oli eroja asiakasviestinnän näkyvyyden, sisällön ja luotettavuuden osalta. Ruokahävikin ja elintarvikejätteen vähentämiseen liittyvä asiakasviestintä oli palveluympäristössä melko vähäistä, mutta ruokahävikin vähentämiseen ja asiakkaiden valintojen ja toiminnan ohjaamiseen oli käytetty erilaisia keinoja.
Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin ruokapalveluiden vastuullisuutta ja ekologista kestävyyttä, aterian ja ruokahävikin ympäristövaikutuksia, ruokahävikin hallintaan ja vähimmäistämiseen käytettävissä olevia keinoja sekä hiilijalanjäljen laskemista. Lisäksi käytiin läpi vastuullisuus- ja asiakasviestinnän tavoitteita ja tarkoituksia sekä ympäristöväittämiin liittyvää lainsäädäntöä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkoviestinnän havainnointia ja mystery shopping -menetelmää. Tutkimus eteni verkkoviestinnän havainnoinnista korkeakouluyhteisön kampusten ravintoloissa suoritettavaan mystery shopping -kierrokseen. Tutkimusmenetelmillä saatiin kerättyä laadullinen aineisto, jonka pohjalta saatiin tuloksena kartoitettua nykytilaa ruokapalvelutoimijoiden ekologisen vastuullisuusviestinnän sisällöstä ja asiakkaalle näkyvistä ruokapalveluiden vastuullisuustoimista sekä ruokahävikin hallinnasta. Tutkimuksessa selvisi, että aiheeseen liittyvää viestintää oli jokaisessa ravintolassa, mutta ravintoloiden välillä oli eroja asiakasviestinnän näkyvyyden, sisällön ja luotettavuuden osalta. Ruokahävikin ja elintarvikejätteen vähentämiseen liittyvä asiakasviestintä oli palveluympäristössä melko vähäistä, mutta ruokahävikin vähentämiseen ja asiakkaiden valintojen ja toiminnan ohjaamiseen oli käytetty erilaisia keinoja.