Tietoliikenteen palveluyrityksen kannattavuuden parantaminen
Lindgren, Toni (2024)
Lindgren, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka prosessia saadaan kehitettyä ja ylläpidettyä palvelualanyrityksessä. Prosessin kehittämisen ja ylläpidon teoriaa käydään läpi ja eritellään sen eroavaisuudet.
Keskeisinä käsitteinä ovat prosessijohtaminen, Kaizen- ja Lean-tyylinen lähtökohta asioiden jatkuvaan parantamiseen tuottavuuden kohentamiseksi. Opinnäytetyössä käydään läpi pääasiallinen aihe prosessijohtaminen ja sivuaiheena työssäjaksaminen. Työssäjaksamisen osio esitellään tukitoimintoihin liittyvänä toimena ja prosessijohtaminen ensisijaisena toimintona.
Opinnäytetyön sisällöllinen jakauma koostuu tukitoimintojen sivuaiheena olevasta työssäjaksamisen aihealueesta, jossa käsitellään kuinka asiantuntijat voivat palvelualalla työtä tehtäessä pyrkiä parempaan itsensä johtamiseen, laadukkaaseen päivittäiseen työntekemiseen, painottamaan työkuormaansa oikein sekä tekemään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä.
Ensisijaisena toimintona esitellään prosessijohtaminen ja miten se vaikuttaa prosessin uudistumiseen ja ylläpitämiseen palvelualan yrityksessä. Mikä ero on prosessin näkökulmasta ylläpidolla ja uudistamisella. Työssä käydään läpi esimerkkejä Toyotan lanseeraamasta Toyota Way-ohjelmasta, Kaizen-metodologiasta sekä Lean-tyyppisen tekemisen laatujohtamisen maailman avartavaisuudesta. Työssä esitellään prosessikarttahierarkiaa korkeimmalta tasolta katsottuna sekä käsitellään teoriat prosessikartasta, prosessihierarkiasta ja prosessikaaviosta. Opinnäytetyö päätetään haastattelu- ja kyselytutkimuksen tuloksien löydöksiin sekä loppuanalyysiin prosessin toimivuudesta sen jatkokehityksestä ja jatkuvan parantamisen ideologian keskeisimpiin löydöksiin.
Keskeisinä käsitteinä ovat prosessijohtaminen, Kaizen- ja Lean-tyylinen lähtökohta asioiden jatkuvaan parantamiseen tuottavuuden kohentamiseksi. Opinnäytetyössä käydään läpi pääasiallinen aihe prosessijohtaminen ja sivuaiheena työssäjaksaminen. Työssäjaksamisen osio esitellään tukitoimintoihin liittyvänä toimena ja prosessijohtaminen ensisijaisena toimintona.
Opinnäytetyön sisällöllinen jakauma koostuu tukitoimintojen sivuaiheena olevasta työssäjaksamisen aihealueesta, jossa käsitellään kuinka asiantuntijat voivat palvelualalla työtä tehtäessä pyrkiä parempaan itsensä johtamiseen, laadukkaaseen päivittäiseen työntekemiseen, painottamaan työkuormaansa oikein sekä tekemään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä.
Ensisijaisena toimintona esitellään prosessijohtaminen ja miten se vaikuttaa prosessin uudistumiseen ja ylläpitämiseen palvelualan yrityksessä. Mikä ero on prosessin näkökulmasta ylläpidolla ja uudistamisella. Työssä käydään läpi esimerkkejä Toyotan lanseeraamasta Toyota Way-ohjelmasta, Kaizen-metodologiasta sekä Lean-tyyppisen tekemisen laatujohtamisen maailman avartavaisuudesta. Työssä esitellään prosessikarttahierarkiaa korkeimmalta tasolta katsottuna sekä käsitellään teoriat prosessikartasta, prosessihierarkiasta ja prosessikaaviosta. Opinnäytetyö päätetään haastattelu- ja kyselytutkimuksen tuloksien löydöksiin sekä loppuanalyysiin prosessin toimivuudesta sen jatkokehityksestä ja jatkuvan parantamisen ideologian keskeisimpiin löydöksiin.
