B2C organisaatiokulttuuri
Marttila, Aliina (2024)
Marttila, Aliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120733629
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee business to customer (b2c) organisaatiokulttuuria. Työn tavoitteena oli selvittää, että millaiset organisaatiokulttuurit ovat mahdollistaneet business to customer yrityksien menestyksen. Työn yhtenä tarkoituksena on kertoa lukijalle, että jokaisella yrityksellä on omanlaisensa kulttuuri, joka voi myös mahdollistaa yrityksen menestymisen. Yhtenä tärkeimpänä yrityksen menestystekijänä voidaan pitää sitä, että organisaatiokulttuuri on hyvin mietitty ja sitä noudatetaan oman työtiimin kanssa yhdessä.
Opinnäytetyössä toiminnallisessa osuudessa tehtiin puoli strukturoituja haastatteluja eri business to customer yrityksen edustajan kanssa. Kysymykset käsittelivät organisaatiokulttuuria, yrityksen arvoja sekä esihenkilötyötä.
Haastattelujen perusteella haastateltujen vastaukset olivat yhtenäisiä teorian kanssa. Suurimpia eroavaisuuksia oli yrityksien arvojen laatimisessa sekä organisaatiokulttuurin selkeällä määrittelyllä. This thesis is about b2c organizational culture. The purpose of the thesis was to find out what kind of organizational cultures can enable the company’s success. One purpose was also to tell the reader that every company has its own organizational culture. One significant success factor can be considered a clearly thought out and followed organizational culture.
In the functional part of the thesis, semi-structured interviews were conducted withs representatives of various b2c companies. The topics of the questions were organizational culture, values and managerial work.
Based on the interviews, the answers of the interviewees were in accordance with the theory. The biggest differences were in the formulation of the company’s values and the clear definition of the organizational culture.
Opinnäytetyössä toiminnallisessa osuudessa tehtiin puoli strukturoituja haastatteluja eri business to customer yrityksen edustajan kanssa. Kysymykset käsittelivät organisaatiokulttuuria, yrityksen arvoja sekä esihenkilötyötä.
Haastattelujen perusteella haastateltujen vastaukset olivat yhtenäisiä teorian kanssa. Suurimpia eroavaisuuksia oli yrityksien arvojen laatimisessa sekä organisaatiokulttuurin selkeällä määrittelyllä.
In the functional part of the thesis, semi-structured interviews were conducted withs representatives of various b2c companies. The topics of the questions were organizational culture, values and managerial work.
Based on the interviews, the answers of the interviewees were in accordance with the theory. The biggest differences were in the formulation of the company’s values and the clear definition of the organizational culture.