Rakennusinsinööriopinnot : minä ja muut opiskelijoina
Tanni, Karita (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833640
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsitellään Tampereen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan tutkinto-ohjelman kokonaisuutta, opetussuunnitelmaa ja erilaisia oppimisen teorian aihealueita, kuten oppimisen haasteita ja opiskelumenetelmiä. Tässä työssä selvitettiin, kuinka Tampereen ammattikorkeakoulun päivätoteutuksen insinööriopiskelijat opiskelevat ja ovatko he tyytyväisiä opetukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella 5.9.–13.11.2024.
Tämän jälkeen vastaukset koottiin Exceliin. Tulokset jäsenneltiin ja niistä tehtiin kuvioita, joita käytettiin opinnäytetyössä selkeyttämään tekstissä esiintyviä vastauksia. Haastattelulomakkeeseen vastasi 55 rakennustekniikan insinööriopiskelijaa toisen vuoden opiskelijoista neljännen vuoden opiskelijoihin. Vastanneiden opiskelijoiden jakautuminen opiskeluvuosittain oli tasaista ja 95 %:lle tutkinto on ensimmäinen korkeakoulututkinto. Tuloksista selvisi, että enemmistö opiskelijoista kokee opetuksen Tampereen ammattikorkeakoulussa laadukkaana ja harjoitustyöt hyödyllisinä työelämää ajatellen.
Kyselyssä opiskelijat arvottivat omaan oppimiseensa liittyvät seitsemän väitettä. Opiskelijat kokivat, että kotiläksyt/pienemät harjoitustyöt tukevat heidän opiskeluaan eniten. Muistiinpanojen teko ja muiden opiskelijoiden tarjoama apu olivat tärkeysjärjestyksessä toisena ja kolmantena. Ajankäytön hallinta koettiin suurimpana haasteena opiskelussa.
Jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä, kun uusimman opetussuunnitelman pohjalta opiskelevat ovat neljännellä vuosikurssilla. Näin saataisiin tietoa opetussuunnitelman muutoksen vaikutuksista insinööriopiskelijoiden tyytyväisyydestä opiskeluun ja mahdollisista muutoksista opiskelussa.
Tämän jälkeen vastaukset koottiin Exceliin. Tulokset jäsenneltiin ja niistä tehtiin kuvioita, joita käytettiin opinnäytetyössä selkeyttämään tekstissä esiintyviä vastauksia. Haastattelulomakkeeseen vastasi 55 rakennustekniikan insinööriopiskelijaa toisen vuoden opiskelijoista neljännen vuoden opiskelijoihin. Vastanneiden opiskelijoiden jakautuminen opiskeluvuosittain oli tasaista ja 95 %:lle tutkinto on ensimmäinen korkeakoulututkinto. Tuloksista selvisi, että enemmistö opiskelijoista kokee opetuksen Tampereen ammattikorkeakoulussa laadukkaana ja harjoitustyöt hyödyllisinä työelämää ajatellen.
Kyselyssä opiskelijat arvottivat omaan oppimiseensa liittyvät seitsemän väitettä. Opiskelijat kokivat, että kotiläksyt/pienemät harjoitustyöt tukevat heidän opiskeluaan eniten. Muistiinpanojen teko ja muiden opiskelijoiden tarjoama apu olivat tärkeysjärjestyksessä toisena ja kolmantena. Ajankäytön hallinta koettiin suurimpana haasteena opiskelussa.
Jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä, kun uusimman opetussuunnitelman pohjalta opiskelevat ovat neljännellä vuosikurssilla. Näin saataisiin tietoa opetussuunnitelman muutoksen vaikutuksista insinööriopiskelijoiden tyytyväisyydestä opiskeluun ja mahdollisista muutoksista opiskelussa.