Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rakennusinsinööriopinnot : minä ja muut opiskelijoina

Tanni, Karita (2024)

Avaa tiedosto
Tanni_Karita.pdf (744.5Kt)
Lataukset: 


Tanni, Karita
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833640
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsitellään Tampereen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan tutkinto-ohjelman kokonaisuutta, opetussuunnitelmaa ja erilaisia oppimisen teorian aihealueita, kuten oppimisen haasteita ja opiskelumenetelmiä. Tässä työssä selvitettiin, kuinka Tampereen ammattikorkeakoulun päivätoteutuksen insinööriopiskelijat opiskelevat ja ovatko he tyytyväisiä opetukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella 5.9.–13.11.2024.

Tämän jälkeen vastaukset koottiin Exceliin. Tulokset jäsenneltiin ja niistä tehtiin kuvioita, joita käytettiin opinnäytetyössä selkeyttämään tekstissä esiintyviä vastauksia. Haastattelulomakkeeseen vastasi 55 rakennustekniikan insinööriopiskelijaa toisen vuoden opiskelijoista neljännen vuoden opiskelijoihin. Vastanneiden opiskelijoiden jakautuminen opiskeluvuosittain oli tasaista ja 95 %:lle tutkinto on ensimmäinen korkeakoulututkinto. Tuloksista selvisi, että enemmistö opiskelijoista kokee opetuksen Tampereen ammattikorkeakoulussa laadukkaana ja harjoitustyöt hyödyllisinä työelämää ajatellen.

Kyselyssä opiskelijat arvottivat omaan oppimiseensa liittyvät seitsemän väitettä. Opiskelijat kokivat, että kotiläksyt/pienemät harjoitustyöt tukevat heidän opiskeluaan eniten. Muistiinpanojen teko ja muiden opiskelijoiden tarjoama apu olivat tärkeysjärjestyksessä toisena ja kolmantena. Ajankäytön hallinta koettiin suurimpana haasteena opiskelussa.

Jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä, kun uusimman opetussuunnitelman pohjalta opiskelevat ovat neljännellä vuosikurssilla. Näin saataisiin tietoa opetussuunnitelman muutoksen vaikutuksista insinööriopiskelijoiden tyytyväisyydestä opiskeluun ja mahdollisista muutoksista opiskelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste